Institutionsbeskrivelse


B: Institutionsbeskrivelse. (Efter 4 uger) Præsentation af jeres institution, herunder: Institutionens lovmæssige tilhørsforhold og samfundsmæssige betydning. - hvordan ser den ud? Hvor ligger den? giv læseren en beskrivelse suppler med billeder, - hvilken samfundsmæssig funktion har institutionen - hvordan er den placeret indenfor det administrative system (hvilket ministerium, evt. hvilken international organisation, lovgrundlag e. lign., der beskriver institutionens overordnede formål). - er den privat, hører den til en organisation, får den tilskud fra staten, ”community” eller hvorfra? - er der forældrebetaling/brugerbetaling? Hvilke faggrupper arbejder i institutionen. - Normering
Præsentation af Petrie Terrace State School:

Petrie Terrace State School, er en forholdsvis lille statsejet skole med ca. 180 elever hvoraf 22 elever er diagnosticeret med diagnoser såsom autisme, asperger syndrom, indlæringsvanskeligheder eller sproglige vanskeligheder. Skolen ligger på en bakket villavej i Paddington området, nær Brisbane indre by.


Skolen arbejder ud fra en behavioristisk tilgang. I og med at de bruger straf og belønning som metode. Dette gør de ved f.eks. at give børnene warnings og time outs, hvis de har gjort noget forkert og grade cards, klistermærker og diplomer hvis de har gjort noget godt. Derudover har de en Behavior-management policy som indebærer, at alle medarbejder på skolen har en flowchart for god opførsel og kan ud fra den belønne de børn som gør noget godt, med en såkaldt GOTCHA award– som er et lille gult diplom for god opførsel.  


Petrie Terrace State State School er en såkaldt primary school, hvilket vil sige, at man kun har klasser fra prep og op til 7 klasse, derefter skal man videre i high school. På skolen bliver der undervist i fagene engelsk, matematik, fysik, musik, billedkunst, svømning, idræt, samfundsfag, miljø og sundhed. Derudover bliver eleverne i 5, 6 og 7 klasse også undervist i tysk og alle elever kan frit vælge om de vil gå til religion undervisning. Religionsundervisningen består af kristendom eller bahai som er en slags moral religion, hvor børnene lærer om god opførsel mm. religionsundervisningen bliver afholdt, af frivillige to gange om ugen og er dermed gratis og uforpligtende.

Hver fredag morgen bliver der afholdt assemblies i hallen, som er en slags morgen sang / samling. Her er der eleverne fra year 7 der holder taler, rektoren giver beskeder og så bliver der delt diplomer ud til de elever der har gjort noget ekstraordinært i løbet af ugen. Derudover bliver der bedt skole bøn og sunget samhørigheds sange, deres egen sang hedder f.eks. ”our little town”.   

Undervisningen på skolen starter hver dag kl. 8:50 og slutter igen kl. 15:00 og der imellem er der to lunch pauser, den første fra kl. 11:00 til kl. 11:45 og den anden fra kl. 13:30 til kl. 14:00.    

Skolen har en filosofi om at børnene lærer meget af, at være sammen med hinanden på tværs af aldrene og klasserne er derfor delt op i multialdersgrupper således:

Prep
Year 1-2
Year 3-4
Year 5-6
Year 7



Udover disse multiklasser er der også en support class, som er ligesom en dansk speciel klasse og mange af eleverne med intellektuelle vanskeligheder befinder sig her.

På skolen bliver der båret skoleuniform, dette er umiddelbart ikke et krav men de fleste gør det alligevel. Grunden til at eleverne bærer skoleuniform er til dels fordi det er en tradition i Australien, og til dels også fordi at det er lettere for lærerne at have styr på eleverne, hvis de befinder sig udenfor skolen.

Men den væsentligste grund til at eleverne bærer skoleuniformen er, at den er designet til at beskytte imod solen de farligste steder på kroppen og den er derudover også lavet i et behageligt materiale, som ikke er for varmt og som børnene samtidig også kan bevæge sig i.

Skoleuniformen kan købes på skolen i uniformshoppen, som holder åbent hver fredag fra kl. 8:30 til kl. 9:00. En skoleuniform koster ca. 250 danske kroner.

Udover skoleuniformen er der et krav om, at alle elever har hat på når de befinder sig udenfor. Ligesom med skoleuniformen er dette også, på grund af beskyttelse imod solen. På skolen går de meget op i, at børnene lever op til dette krav og de har derfor en politik der hedder ”No hat, no play, policy”. Altså kan man ikke lege udenfor, hvis man ikke har en hat. Dette gælder ikke kun eleverne, men såmænd også de ansatte, som selvfølgelig skal være gode rollemodeller overfor eleverne og også bærer en hat.

Børnene på skolen kommer fra et højt middelklasses miljø og kun omkring 5% kommer fra lavere sociale lag. Dermed er der en del forældre der arbejder meget og de har så tilbuddet om at få deres barn passet før skole, efter skole og i skoleferier i Jabiru, som er et pasningstilbud der minder meget om en dansk SFO. Jabiru bliver afholdt i hallen på skolen. Hallen bliver brugt til mange forskellige formål såsom, idræt, musik, religion, assemblies mm. Og bliver derfor kaldt for multi-purpose hall. 

Foruden jabiru, er der en masse aktiviteter til rådighed for eleverne uden for skolen såsom sport, dans, ture med klatring, sejlture mm.

”Mine” klasser:

Da jeg startede på skolen fik jeg lov til, at prøve at være i nogle forskellige klasser i den første uge, så jeg derefter ville være bedre rustet til, at kunne vælge efter hvad der passede mine behov for at nå mine mål.

Da jeg så i slutningen af ugen skulle vælge, kunne jeg ikke rigtigt beslutte mig, fordi der var to klasser som jeg syntes var meget interessante. Jeg fik derfor lov til, at være i dem begge to. Jeg valgte prep og year 1-2 fordi, at jeg havde en god kemi med lærerne og følte mig godt tilpas i klasserne.

Prep står for preparatory year og er et slags forberedelses år. Børnene skal være fyldt 5 år inden den 30 juni, i det år de starter i prep og dermed er aldersgruppen fra 4 til 5 ½ år.

I prep er der 20 elever, 1 classroom teacher og 1 teachers aide ( hjælpelærer ). Undervisningen i prep er tilrettelagt som en legebaseret undervisningsform, hvor børnene får lov til at opleve og lære i et kreativt miljø. Dette indeholder højtlæsning, puslespil og spil, bevægelseslege, maling og tegning mm. Prep minder derfor lidt om en dansk børnehave.
















Year 1-2 er en multialdersblandet klasse med 25 elever, hvor børnene er i alderen 6-8 år. Undervisningen foregår med et fast skema, hvor børnene skal nå lidt ind under alle de forskellige fag. En dag kunne f.eks. se sådan ud:

 
Onsdag
9:00 – 9:30
Forældre læsning/hjælp
9:30 - 10:00
Year 2, soundwaves / year 1, skrivning
10:00 – 11:00
Matematik
11:00 – 11:45
Lunch / frokost
11:45 - 12:45 
Litteratur time
12:45 – 13:30
Litteratur rotation
13:30 – 14:00
Lunch/ frokost
14:00 – 15:00
Fælleslæsning


I klassen har vi en elev med autisme, og han bruger disse hårde bamser når han skal slappe af.









Mål og værdier:

En af Petrie Terrace State Schools største værdier er inklusion og som de skriver på deres hjemmeside så er deres muligheder for at støtte børn med specielle lærings behov en styrke i deres institutionskultur. Derudover har de et mål om at ville udvikle et miljø, hvor alle deltagende, elever, familier og medarbejdere oplever en form for tilhørsforhold og dermed tager ansvar for sig selv, andre og for skolen. De arbejder endvidere på at opbygge en kultur som indeholder klare forventninger, retfærdighed, positive relationer, naturlige konsekvenser og logiske forklaringer.

Som nævnt tidligere så har skolen en filosofi om, at børnene lærer meget af at være sammen på tværs af deres aldre. De har derfor udviklet et program kaldet Peer suport program, som omhandler et program som kører to gange om året i 30 minutter om ugen. Dette indebærer at de ældre elever er sammen med de yngre elever og underviser dem i emner, såsom konfliktløsning, venskab, god opførsel etc.

I og med at der på skolen befinder sig en del over intelligente børn, har de udviklet en metode til at identificerer disse. Metoden kaldes for the gifted and talented checklist for teachers. Deres vision for disse intelligente børn er nemlig, at de skal føle sig værdifulde og værdsat i et læringsmiljø, som både udfordrer dem og støtter dem i, at forblive intelligente og udvikle en passion for livslang læring.       

Administrative system:

Øverst oppe i det australske system sidder statsministeren af Queensland (Anna Bligh), under hende sidder Minister of education, som fungerer ligesom en undervisningsminister. Denne såkaldte Minister of education har ansvaret for skolesystemet og står for at lave love og bekendtgørelser dertil. Derefter kommer department of education and training, som har til ansvar at stå for finansieringen af skolerne. Som tidligere nævnt er Petrie Terrace State School en stats skole og inden for hver stat er der nogle love og regler der gør sig gældende.

Petrie Terrace State School får årligt 35.000 australske dollars for at drive skolen, dette indebærer selvfølgelig at de skal følge nogle love, regler og retningslinjer, som Department of education and training udsteder. Skolen har fri råderet over pengene, og udover det får de vand, varme og elektricitet betalt af staten. For at kunne undervise skal lærerne ifølge loven Education (Queensland College of Teachers) act 2005 have en tilladelse til at undervise og være registreret i staten Queensland. Derudover skal lærerne have foretaget et baggrundscheck hos politiet.

Indenfor Queensland Governments Department of Education and Training er det nogle retningslinjer for hvordan lærerne skal interager med eleverne, samt for hvordan lærerne skal planlægger, bedømme og reflekter over de curriculums de laver for deres klasser. Et Curriculum er en plan over hvad deres elever skal lærer i de enkelte fag. Under Queensland Governments Department of Education and Training kommer så director general som har til ansvar at tage sig af det politiske f.eks. hvor mange elever der må være fordelt på skolen. Herunder er også ”school of conduct” som står for skolens overordnede regler. Under disse kommer metropolitan regional director, som har til ansvar at beslutte hvordan skolen skal køre i regionen, hvilket vil sige at andre regioner i Queensland kan vælge at kører deres skoler på andre måder, så længe at de følger de overstående regler. Herefter kommer så the assistent regional director, som har til ansvar at stå for supervision af rektorerne på de 66 skoler der findes i Queensland. De har løbende kontakt og kommer ud på skolen 2-3 gange om året, hvor der bliver snakket om skolens budget og om hvordan eleverne klarer sig på skolen og om hvor tilfredse personalet og forældrene er med skolen. Dette bliver der sendt spørgeskemaer rundt om.

Der bliver desuden hvert år afholdt en NAPPLAN – test, af børn i 3., 5. og 7. klasse. NAPPLAN står for National assessment program literacy and numercy. Her bliver elever i hele Australien testet i matematik, læsning og skrivning. Og man kan herefter sammenligne deres resultater på landsplan og så finde ud af hvilke skoler der klarer sig bedst. Med dette synes jeg, at der bliver stillet uendelige store og måske endda uopnåelige krav til disse elever og deres kunnen.      

 Samfundsmæssig funktion:

Skolens samfundsmæssige funktion består i at undervise børnene i fagene engelsk, matematik, fysik, musik, svømning mm. Derudover bliver der også gjort meget ud af at opdrage børnene til gode samfundsborgere, ved at lærer dem om normer og værdier. Skolens slogan lyder således ”Knowledge, Citizenship and Self-Respect” og de går meget op i at børnene respekterer sig selv, respekterer andre og respekterer skolen og bruger i den sammenhæng mottoet ”Respect for self, respect for others and respect for place”. Mottoet bliver ofte brugt i forbindelse med, at forklarer børnene at de har taget et dårligt valg/gjort noget forkert, eller hvis de har taget et godt valgt/gjort noget rigtigt. Mottoet er noget børnene bliver ”opflasket” med fra de starter på skolen så de fleste børn har stiftet bekendtskab med det fra en tidlig alder. Udover dette er skolens primære formål også at give omsorg og stimulation, og skabe et udfordrende miljø, hvor alle børn har mulighed for at opnå deres største potentiale, akademisk, socialt, fysisk og psykisk.

Brugerbetaling:

I og med at skolen er en statsskole, er det gratis for børnene at gå der og der er dermed ingen brugerbetaling. Derimod skal der dog betales for bøger, skoleuniform/tilbehør såsom hat, chairbag, og biblioteks taske og for forskellige aktiviteter såsom, svømning, ridning og lejrskole. Forældrene betaler ca. 200 australske dollar om året som dækker de ovenstående udgifter.     

Normering:

Petrie Terrace State School er en almindelig folkeskole, men det som der gør den særligt speciel er at den er en af de eneste skoler i området der rummer et så højt antal børn som er intellektuelt udfordret, set i forhold til antallet af børn som går på skolen. Som nævnt tidligere så går der ca. 180 elever på skolen og til disse elever er der ansat 8 teachers, 7 teachers aids, 3 special aids teachers, 1 head of special education teacher som er ansat lige under rektoren, hun tager sig af samtaler med de ansatte, studerende, forældre etc.), 1 rektor, 2 kontordamer og 1 pedel. Udover disse fuldtidsansatte, så har de også folk fra forskellige faggrupper ansat, som kommer et par gange om ugen. Der er 1 bibliotekslærer, 1 tysk lærer, 2 musiklærere, 1 idrætslærer og en lærer som underviser to sprogene elever i engelsk.  Derudover har de også forskellige fagpersoner til rådighed såsom, psykologer, sprogkonsulenter, ergoterapeuter etc.

Hvis man kigger på børnegruppen med specielle behov finder man at skolens ressourcer ikke rigtigt matcher denne gruppe, da hvert barn med behov for ekstra støtte kun har 2,5 time med en hjælpelærer tildelt om ugen. For nogle af disse børn er det slet ikke nok, da nogle af dem kræver konstant støtte. Dermed skrider det lidt imod deres egen vision om, at alle børn har ret til læring og udvikling af deres fulde potentiale. 





        

Ingen kommentarer:

Send en kommentar