Tværfagligt samarbejde / Interviews


Interview af Talepædagog

Spørgsmål 1.)

Hvordan samarbejder du med Petrie Terrace State School? Har i mange møder?

”Petrie Terrace State School, er en lille skole og vores samarbejde fungere godt. Jeg samarbejder dog mere med forældrene end med selve skolen, da jeg ser dette samarbejde som det vigtigste. Et godt forhold til lærerne er dog også vigtigt for mig, da vi skal kunne være fortrolige med hinanden, så vi kan dele erfaringer og oplevelser og opnå en fælles fremadskridende proces.”

”Vi har møder, men de er ikke som sådan organiseret.”

Spørgsmål 2.)

Hvor tit kommer du på skolen?

”Jeg kommer på skolen 1 gang hver anden uge i ca. 5 timer.”



Spørgsmål 3.)

Hvis du ikke er på skolen så tit, kan det så være med til at gøre dit arbejde sværere?

”Det kan det helt sikkert, men jeg arbejder ikke videre med en metode hvis jeg kan se at den ikke virker, så tager jeg derimod en ny metode i brug.”


Spørgsmål 4.)

Har du en sparingspartner på skolen?

”Ja jeg har to sparingspartnere på skolen, som jeg snakker strategier, erfaringer og oplevelser med, samt spørger til råds, hvis der er behov for det.”  





Interview af lærer

Lærer uddannelsen

·        Hvor lang er uddannelsen?

”Da jeg tog uddannelsen, som var en bachelor of education, tog den 4 år. Dette kan dog have ændret sig, da det er 20 år siden, men jeg er ikke helt sikker”

·        Hvilke fag indeholder uddannelsen?

”Matematik, engelsk, fysik, Early childhood, psykologi, Child development, Behavior manegement og kurser i teknologi”.

·        Hvor meget praktik indeholder uddannelsen?

”Vi havde praktikperioder, men det var kun to gange om året i to uger af gangen”.

”Lærerrollen”

·        Hvilken målgruppe kan man arbejde med som lærer?

”Da jeg tog uddannelsen, specialiserede jeg mig inden for en bestemt målgruppe kaldet Early education, hvilket betyder at jeg kan arbejde med børn fra 0 klasse til 10 klasse. I og med at jeg har selve læreruddannelsen kunne jeg godt arbejde med andre målgrupper såsom voksne, jeg skulle nok bare tage nogle enkelte kurser”.

”Med denne specialisering kunne jeg også vælge at arbejde i en børnehave eller lignende”.    


·        Hvad arbejdes der med, med målgruppen?

”Man har selvfølgelig meget fokus på at støtte børnene fagligt, så det er primært det der arbejdes med og hen imod”

·        Hvilke mål og værdier har en lærer?

”Personligt, så ligger jeg selv meget vægt på at holde mig opdateret med de nyeste metoder inden for læring. Derudover så betyder det meget for mig, at børnene får udfordringer som passer til deres alderstrin. Det gør mig trist at se hvor meget børnene de knokler for at følge med, efter at den nye lærerplan som kræver meget mere af børnene, er trådt i kraft.”

Et vigtigt mål som lærer må selvfølgelig altid være, at lærer dem de forskellige fag. Samt være med til, at udvikle dem til gode samfundsborgere”.  

·        Hvad kan en lærer give barnet, som en Childcare worker ikke kan?

”Når jeg tænker tilbage på den gang da min datter gik i childcare center, så husker jeg at det handlede meget mere om at tilgodese barnets udvikling, samt forældrenes valg og værdier”.  ”Jeg vil sige at det i skolen handler mere om at videregive faglig læring og meget mere læring om normer, værdier og god opførsel / disciplin”.

·        Hvilken relation til barnet er passende, at have som lærer?

”En relation som ikke er så tæt, men stadig er en venlig relation. F.eks. så ville det være upassende at tage et barn på skødet, i visse situationer gør man det dog alligevel.”



Pædagog / Lærer mål og værdier

Sammenligning af professionerne

Jeg er i løbet af mit ophold på Petrie Terrace State School, blevet klogere på hvad det vil sige, at være lærer og jeg er dermed også blevet mere bevidst om min egen profession som pædagog.

Igennem mit interview med læreren i min klasse, blev jeg især klogere på hvilke mål og værdier man ligger vægt på som lærer (i Australien).

For en lærer (i Australien) handler det selvfølgelig om at give børnene faglig viden, men også om at opdrage børnene til fornuftige samfundsborgere via læring om normer, værdier og god opførsel (Dannelse).

Som pædagog er jeg bevidst om at det i mit fag handler meget mere om at yde omsorg og støtte børnene i deres udvikling, trivsel og sociale færdigheder. Derudover er der også mere fokus på det enkelte individ i modsætning til i skolen, hvor der kan være en tendens til at fokusere mere på helheden.

I forbindelse med sammenligningen af de to professioner vil jeg inddrage nogle skemaer fra bogen ”Den tværprofessionelle praktiker” af Andy Højholdt. Disse skemaer skitserer meget godt forskelle og ligheder imellem de to professioner.



Uddannelsen

Pædagog
Lærer
Uddannelsens formål
At uddanne pædagoger til at arbejde med børn, unge og voksne, herunder børn, unge og voksne med sociale vanskeligheder eller psykiske eller fysiske handicap.

Uddannelsen skal give de studerende den teoretiske viden og praktiske erfaring, der er nødvendig for at kunne arbejde som pædagog, og skal bidrage til at fremme de studerendes personlige udvikling og udvikle de studerendes interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Uddannelsen har til formål at uddanne lærere til folkeskolen og tillige at give et grundlag for anden undervisning.

Uddannelsen skal give de studerende den faglige og pædagogiske indsigt og praktiske skoling, der er nødvendig for at kunne virke som lærer, og skal bidrage til at fremme de studerendes personlige udvikling samt bidrage til at udvikle deres interesse for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
Uddannelsens indhold
1)    Pædagogik.
2)    Dansk, Kultur og Kommunikation.
3)    Individ, institution og samfund.
4)    Et af følgende linjefag efter den studerendes valg:
A)    Sundhed, krop og bevægelse.
B)    Udtryk, musik og drama.
C)    Værksted, natur og teknik.

Den studerende specialiserer sig inden for et af følgende områder:

1)    Børn og unge.
2)    Mennesker med nedsat funktionsevne.
3)    Mennesker med sociale problemer.

Et professionsbachelorprojekt, der sigter mod, at den studerende tilegner sig særlig indsigt og/eller færdigheder.

Uddannelsen indeholder et tværprofessionelt element.

Praktik 1 ¼ år

Uddannelsen varer 3 ½ år
(210 ECTS).

Kilde:
Lov om uddannelse til professionsbachelor som pædagog, nr. 315 af 19/04/2006 (Gældende)
1)    Pædagogiske fag:
-         Almen didaktik
-         Psykologi
-         Pædagogik

2)    Kristendomskundskab
/ livsoplysning og medborgerskab.

Den studerende specialiserer sig ved valg af 2 eller 3 linjefag (Undervisningsfag i folkeskolen).

Billedkunst, biologi, dansk som andet sprog, fransk, geografi, hjemkundskab, kristendomskundskab/Religion, materiel design, musik, samfundsfag, specialpædagogik og tysk.
Dansk (aldersspecialiseret), engelsk, fysik/kemi, historie, idræt, matematik (aldersspecialiseret) og natur/teknik.

Et professionsbachelorprojekt om afgrænset emne, der er centralt i forhold til læreruddannelsen.

Uddannelsen indeholder et tværprofessionelt element.

Praktik på 0,6 årsværk

Uddannelsen varer 4 år
(240 ECTS).

Kilde:
Lov om uddannelse til professionsbachelor som lærer i folkeskolen
Lov nr. 579 af 09/06/2006 (Gældende)



Hvor arbejde der?
Daginstitutioner
Dagpleje
Skoleområdet
Klubområdet
Kriminalitetsforebyggende arbejde
Det socialpædagogiske område
Plejehjem, sygehuse, forvaltninger
Skoleområdet og specialundervisning
Hvem arbejdes der med?
Mennesker
-         I alle aldre
-         Med forskelligt funktionsniveau
Mennesker
-         Primært børn i skolealderen
-         Sekundært voksne
Hvad arbejdes der med?
Opdragelse-,
Udvikling-,
Læring- og uddannelsesopgaver
Undervisning i fag
Kulturformidling & dannelse (barnets alsidige udvikling)

Kilde: Andy Højholdt, Den tværprofessionelle praktiker, Hans Reitzels forlag 2009, 1. udgave, 3. oplag. Side 116-118. 



Interview af Julian (Jaibiru)



·        Hvilken uddannelse skal man have for at kunne arbejde i After school care? Hvilken uddannelse besidder du?



”Man kan kvalificere sig ved at uddanne sig over nettet, som kun tager nogle få uger, hvis man læser meget eller hvis man allerede er uddannet til noget andet såsom lærer, børnehave lærer mm. Derudover så kan man sagtens arbejde i After school care, hvis man f.eks. er uddannet dramalærer, kunstlærer eller lignende.”



”Jeg tog faktisk uddannelsen over nettet, men jeg skal hele tiden blive ved med at videreuddanne mig via kurser, da man skal følge med i alle de nye ting og metoder der dukker op”   



·        Hvilke mål og værdier ligger der i at arbejde i After School care?



”Personligt så betyder det meget for mig, at børnene kan bruge After school care til et sted hvor de kan have fri leg, slappe af og være dem selv. Dette betyder dog ikke, at der ikke er nogen forventninger til dem. Jeg går nemlig meget op i at børnene lærer, at være selvstændige. Dette ses ved at de f.eks. skal rydde op efter dem selv, skal være med til at lave mad, skal servere mad, vaske op osv.”   





·        Bruger du nogle bestemte metoder i arbejdet med børnene?



”Jeg vil sige at jeg er inspireret af Reggio Emilia, hvilket man kan se via billede dokumentation, samt måden som vi spiser sammen på.”



·        Hvordan samarbejder du med skolen?



”Vi har et meget godt forhold til hinanden og vi respektere hinanden og prøver at give hinanden plads. F.eks. når vi skal deles om hallen. Derudover så holder vi også nogle møder sammen engang imellem.”





·        Deler i oplysninger om eleverne?



”Det forholder sig sådan at vi ikke bare må snakke løs sammen om børnene uden, at vi har fået en underskrift fra deres forældre, som bekræfter at det er okay at vi diskutere deres barn.”



”Dette synes jeg er helt okay, da forældrene har ret til at vide at vi snakker om deres børn.”



”Men for at svare på spørgsmålet, så ja vi deler nogle oplysninger om børnene i visse tilfælde.”



·        Er der uenigheder / konflikter?



”Sommetider kan der være små uenigheder om pladsen, men vi er som regel gode til at gå på kompromis med hinanden og finde ud af det på den måde. Nogle gange ser vi selvfølgelig også forskelligt på tingene i og med at vi er to forskellige institutioner, men her vil jeg også sige at vi er gode til at samarbejde og finde en fælles løsning.”  



·        Hvordan vil du beskrive jeres samarbejde?



”Som jeg sagde før så fungere vores samarbejde godt, hvilket jeg også tror, er fordi vi deler de samme normer og værdier såsom vores slogan ”Respect for selv, respect for others and respect for place”. Derudover så er jeg også meget åben overfor hvis skolen f.eks. kommer med nogle ideer.”

                                                              


Ingen kommentarer:

Send en kommentar