Interview
af Talepædagog
Spørgsmål
1.)
Hvordan
samarbejder du med Petrie Terrace State School? Har i mange møder?
”Petrie Terrace State School, er en
lille skole og vores samarbejde fungere godt. Jeg samarbejder dog mere med forældrene
end med selve skolen, da jeg ser dette samarbejde som det vigtigste. Et godt
forhold til lærerne er dog også vigtigt for mig, da vi skal kunne være
fortrolige med hinanden, så vi kan dele erfaringer og oplevelser og opnå en
fælles fremadskridende proces.”
”Vi har møder, men de er ikke som
sådan organiseret.”
Spørgsmål
2.)
Hvor tit
kommer du på skolen?
”Jeg kommer på skolen 1 gang hver
anden uge i ca. 5 timer.”
Spørgsmål
3.)
Hvis du ikke
er på skolen så tit, kan det så være med til at gøre dit arbejde sværere?
”Det kan det helt sikkert, men jeg
arbejder ikke videre med en metode hvis jeg kan se at den ikke virker, så tager
jeg derimod en ny metode i brug.”
Spørgsmål
4.)
Har du en
sparingspartner på skolen?
”Ja jeg har
to sparingspartnere på skolen, som jeg snakker strategier, erfaringer og
oplevelser med, samt spørger til råds, hvis der er behov for det.”
Interview af lærer
Lærer
uddannelsen
·
Hvor
lang er uddannelsen?
”Da jeg tog uddannelsen, som var en
bachelor of education, tog den 4 år. Dette kan dog have ændret sig, da det er
20 år siden, men jeg er ikke helt sikker”
·
Hvilke
fag indeholder uddannelsen?
”Matematik, engelsk, fysik, Early
childhood, psykologi, Child development, Behavior manegement og kurser i
teknologi”.
·
Hvor
meget praktik indeholder uddannelsen?
”Vi havde praktikperioder, men det
var kun to gange om året i to uger af gangen”.
”Lærerrollen”
·
Hvilken
målgruppe kan man arbejde med som lærer?
”Da jeg tog uddannelsen,
specialiserede jeg mig inden for en bestemt målgruppe kaldet Early education,
hvilket betyder at jeg kan arbejde med børn fra 0 klasse til 10 klasse. I og
med at jeg har selve læreruddannelsen kunne jeg godt arbejde med andre
målgrupper såsom voksne, jeg skulle nok bare tage nogle enkelte kurser”.
”Med denne specialisering kunne jeg
også vælge at arbejde i en børnehave eller lignende”.
·
Hvad
arbejdes der med, med målgruppen?
”Man har selvfølgelig meget fokus på
at støtte børnene fagligt, så det er primært det der arbejdes med og hen imod”
·
Hvilke
mål og værdier har en lærer?
”Personligt, så ligger jeg selv meget
vægt på at holde mig opdateret med de nyeste metoder inden for læring. Derudover
så betyder det meget for mig, at børnene får udfordringer som passer til deres
alderstrin. Det gør mig trist at se hvor meget børnene de knokler for at følge
med, efter at den nye lærerplan som kræver meget mere af børnene, er trådt i
kraft.”
Et vigtigt mål som lærer må
selvfølgelig altid være, at lærer dem de forskellige fag. Samt være med til, at
udvikle dem til gode samfundsborgere”.
·
Hvad
kan en lærer give barnet, som en Childcare worker ikke kan?
”Når jeg tænker tilbage på den gang
da min datter gik i childcare center, så husker jeg at det handlede meget mere
om at tilgodese barnets udvikling, samt forældrenes valg og værdier”. ”Jeg vil sige at det i skolen handler mere om
at videregive faglig læring og meget mere læring om normer, værdier og god
opførsel / disciplin”.
·
Hvilken
relation til barnet er passende, at have som lærer?
”En relation som ikke er så tæt, men stadig er en venlig relation. F.eks.
så ville det være upassende at tage et barn på skødet, i visse situationer gør
man det dog alligevel.”
Pædagog / Lærer mål og værdier
Sammenligning af professionerne
Jeg er i
løbet af mit ophold på Petrie Terrace State School, blevet klogere på hvad det
vil sige, at være lærer og jeg er dermed også blevet mere bevidst om min egen
profession som pædagog.
Igennem mit
interview med læreren i min klasse, blev jeg især klogere på hvilke mål og
værdier man ligger vægt på som lærer (i Australien).
For en lærer
(i Australien) handler det selvfølgelig om at give børnene faglig viden, men
også om at opdrage børnene til fornuftige samfundsborgere via læring om normer,
værdier og god opførsel (Dannelse).
Som pædagog
er jeg bevidst om at det i mit fag handler meget mere om at yde omsorg og
støtte børnene i deres udvikling, trivsel og sociale færdigheder. Derudover er
der også mere fokus på det enkelte individ i modsætning til i skolen, hvor der
kan være en tendens til at fokusere mere på helheden.
I
forbindelse med sammenligningen af de to professioner vil jeg inddrage nogle
skemaer fra bogen ”Den tværprofessionelle praktiker” af Andy Højholdt. Disse
skemaer skitserer meget godt forskelle og ligheder imellem de to professioner.
Uddannelsen
|
Pædagog
|
Lærer
|
Uddannelsens formål
|
At uddanne pædagoger til at arbejde
med børn, unge og voksne, herunder børn, unge og voksne med sociale vanskeligheder
eller psykiske eller fysiske handicap.
Uddannelsen skal give de studerende
den teoretiske viden og praktiske erfaring, der er nødvendig for at kunne
arbejde som pædagog, og skal bidrage til at fremme de studerendes personlige
udvikling og udvikle de studerendes interesse for og evne til aktiv medvirken
i et demokratisk samfund.
|
Uddannelsen har til formål at uddanne
lærere til folkeskolen og tillige at give et grundlag for anden undervisning.
Uddannelsen skal give de studerende
den faglige og pædagogiske indsigt og praktiske skoling, der er nødvendig for
at kunne virke som lærer, og skal bidrage til at fremme de studerendes
personlige udvikling samt bidrage til at udvikle deres interesse for og evne
til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
|
Uddannelsens indhold
|
1)
Pædagogik.
2)
Dansk, Kultur
og Kommunikation.
3)
Individ,
institution og samfund.
4)
Et af følgende
linjefag efter den studerendes valg:
A)
Sundhed, krop
og bevægelse.
B)
Udtryk, musik
og drama.
C)
Værksted, natur
og teknik.
Den studerende specialiserer sig inden
for et af følgende områder:
1)
Børn og unge.
2)
Mennesker med
nedsat funktionsevne.
3)
Mennesker med
sociale problemer.
Et professionsbachelorprojekt, der
sigter mod, at den studerende tilegner sig særlig indsigt og/eller
færdigheder.
Uddannelsen indeholder et
tværprofessionelt element.
Praktik 1 ¼ år
Uddannelsen varer 3 ½ år
(210 ECTS).
Kilde:
Lov om uddannelse til professionsbachelor som pædagog, nr. 315 af
19/04/2006 (Gældende)
|
1)
Pædagogiske
fag:
-
Almen didaktik
-
Psykologi
-
Pædagogik
2)
Kristendomskundskab
/
livsoplysning og medborgerskab.
Den studerende specialiserer sig ved
valg af 2 eller 3 linjefag (Undervisningsfag i folkeskolen).
Billedkunst, biologi, dansk som andet
sprog, fransk, geografi, hjemkundskab, kristendomskundskab/Religion, materiel
design, musik, samfundsfag, specialpædagogik og tysk.
Dansk (aldersspecialiseret), engelsk,
fysik/kemi, historie, idræt, matematik (aldersspecialiseret) og natur/teknik.
Et professionsbachelorprojekt om
afgrænset emne, der er centralt i forhold til læreruddannelsen.
Uddannelsen indeholder et
tværprofessionelt element.
Praktik på 0,6 årsværk
Uddannelsen varer 4 år
(240 ECTS).
Kilde:
Lov om uddannelse til professionsbachelor som lærer i folkeskolen
Lov nr. 579 af 09/06/2006 (Gældende)
|
Hvor arbejde der?
|
Daginstitutioner
Dagpleje
Skoleområdet
Klubområdet
Kriminalitetsforebyggende arbejde
Det socialpædagogiske område
Plejehjem, sygehuse, forvaltninger
|
Skoleområdet og specialundervisning
|
Hvem arbejdes der med?
|
Mennesker
-
I alle aldre
-
Med forskelligt
funktionsniveau
|
Mennesker
-
Primært børn i
skolealderen
-
Sekundært
voksne
|
Hvad arbejdes der med?
|
Opdragelse-,
Udvikling-,
Læring- og uddannelsesopgaver
|
Undervisning i fag
Kulturformidling & dannelse
(barnets alsidige udvikling)
|
Kilde: Andy Højholdt, Den
tværprofessionelle praktiker, Hans Reitzels forlag 2009, 1. udgave, 3. oplag. Side
116-118.
Interview af Julian (Jaibiru)
·
Hvilken
uddannelse skal man have for at kunne arbejde i After school care? Hvilken
uddannelse besidder du?
”Man kan kvalificere sig ved at
uddanne sig over nettet, som kun tager nogle få uger, hvis man læser meget
eller hvis man allerede er uddannet til noget andet såsom lærer, børnehave
lærer mm. Derudover så kan man sagtens arbejde i After school care, hvis man
f.eks. er uddannet dramalærer, kunstlærer eller lignende.”
”Jeg tog faktisk uddannelsen over
nettet, men jeg skal hele tiden blive ved med at videreuddanne mig via kurser,
da man skal følge med i alle de nye ting og metoder der dukker op”
·
Hvilke
mål og værdier ligger der i at arbejde i After School care?
”Personligt så betyder det meget for
mig, at børnene kan bruge After school care til et sted hvor de kan have fri
leg, slappe af og være dem selv. Dette betyder dog ikke, at der ikke er nogen
forventninger til dem. Jeg går nemlig meget op i at børnene lærer, at være
selvstændige. Dette ses ved at de f.eks. skal rydde op efter dem selv, skal
være med til at lave mad, skal servere mad, vaske op osv.”
·
Bruger
du nogle bestemte metoder i arbejdet med børnene?
”Jeg vil sige at jeg er inspireret af
Reggio Emilia, hvilket man kan se via billede dokumentation, samt måden som vi
spiser sammen på.”
·
Hvordan
samarbejder du med skolen?
”Vi har et meget godt forhold til
hinanden og vi respektere hinanden og prøver at give hinanden plads. F.eks. når
vi skal deles om hallen. Derudover så holder vi også nogle møder sammen engang
imellem.”
·
Deler
i oplysninger om eleverne?
”Det forholder sig sådan at vi ikke
bare må snakke løs sammen om børnene uden, at vi har fået en underskrift fra
deres forældre, som bekræfter at det er okay at vi diskutere deres barn.”
”Dette synes jeg er helt okay, da
forældrene har ret til at vide at vi snakker om deres børn.”
”Men for at svare på spørgsmålet, så
ja vi deler nogle oplysninger om børnene i visse tilfælde.”
·
Er
der uenigheder / konflikter?
”Sommetider kan der være små
uenigheder om pladsen, men vi er som regel gode til at gå på kompromis med
hinanden og finde ud af det på den måde. Nogle gange ser vi selvfølgelig også
forskelligt på tingene i og med at vi er to forskellige institutioner, men her
vil jeg også sige at vi er gode til at samarbejde og finde en fælles løsning.”
·
Hvordan
vil du beskrive jeres samarbejde?
”Som jeg sagde før så fungere vores samarbejde godt, hvilket jeg også tror,
er fordi vi deler de samme normer og værdier såsom vores slogan ”Respect for
selv, respect for others and respect for place”. Derudover så er jeg også meget
åben overfor hvis skolen f.eks. kommer med nogle ideer.”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar