Tanker inden hjemrejse

I: Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv? Hvilke kompetencer har du udviklet? – Hvilke nye og anderledes måde at agere på har du opdaget hos dig selv? – På hvilken måde ville du være anderledes hvis du ikke havde været i udlandspraktik? - På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? - hvorledes reagerer du i fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har ændret sig – andet


Inden hjemrejsen

Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? Fx ud fra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i?

I løbet af min praktik på Petrie Terrace State School, er der selvfølgelig dukket nogle kulturelle forskelle frem. I og med at det er et andet land, så tror jeg ikke rigtigt at man kunne havde undgået dette. Det første jeg lagde mærke til, da jeg startede på skolen var at de brugte behavioristiske metoder i form af straf og belønning, hvilket jeg i starten ikke var meget for selv at bruge, men efter noget tid begyndte jeg at kunne se positive ting ved metoden, i og med at jeg kunne se at det i nogle tilfælde faktisk virkede meget godt og begyndte derefter lidt efter lidt at tage det til mig. Derudover så var det selvfølgelig også lidt mærkeligt, at se alle børnene med det samme tøj i form af skoleuniform, da man jo ikke er vant til at se dette i Danmark.

En´ ting som virkelig har været svært for mig at forstå, er at deres forhold til børnene er meget distanceret. F.eks. så bliver der sagt at knus og kram ikke er til lærere, men kun til forældre. Grunden til at det er sådan er for det første fordi, at der indenfor det Australske skolesystem er et hierarki, som lærerne værner om ved at opretholde en asymmetrisk relation til børnene. For det andet så er det utrolig nemt at blive sagsøgt i landet for f.eks. forulempelser, krænkelser mv.

Jeg synes nu alligevel at dette er helt forkert, da jeg mener at det er vigtigt at der skabes tillid, barn og voksen imellem gennem en symmetrisk relation. Jeg har derfor fra dag et´ af valgt ikke at distancere mig fra børnene og har dermed taget gladelig imod knus og kram og ikke været bekymret for at have et barn på skødet, hvis det f.eks. skulle trøstes. Jeg har dermed haft en oplevelse af at jeg har haft en tættere relation til børnene end lærerne, i og med at jeg har, kunne snakke med børnene om mange forskellige ting og ikke har, skulle bekymre mig om at opretholde et asymmetrisk forhold, men derimod bare har, kunne være mig selv.         

     

Hvad har du lært om dig selv og hvilke kompetencer har du udviklet?


I løbet af mit ophold har jeg helt sikkert lært, at jeg har nogle pædagogiske standpunkter som jeg holder ved og ikke bare lige kan ændre på bare fordi, at andre gør noget andet.

Derudover så er jeg blevet mere selvstændig end jeg var før at jeg tog af sted, hvilket nok har at gøre med at jeg har, skulle træffe en del individuelle beslutninger både i praktikken og i hverdagen generelt.

Sidst men ikke mindst, så har det været en stor udfordring for mig, at bo i et hus med 10 andre mennesker. I og med at man har, skulle deles om en masse ting som man ikke har været vant til at dele med andre. Men når man bor så mange mennesker sammen bliver man nødt til at få det til at fungere på den ene eller den anden måde. Jeg vil derfor mene at jeg er blevet bedre til, at dele og blevet mere toldmodig, tolerant og overbærende.    



Hvilke nye og anderledes måder at agere på har du opdaget hos dig selv?

At have arbejdet på en skole som Petrie Terrace State School, som prioriterer disciplin meget højt, har fået mig til at sætte mig selv mere i respekt overfor børnene i form af klarere udmeldinger når nogle gjorde noget de ikke måtte.

I mit tidligere arbejde med børn, har jeg ikke gjort så meget ud af at sætte mig selv i respekt, men har derimod været mere afslappet. I og med at jeg har, skulle agere som ”lærer”, så har der været nogle andre forventninger til mig, som jeg så har, måtte påtage mig.   



På hvilken måde ville du være anderledes hvis du ikke havde været i udlandspraktik?

Hvis jeg ikke havde valgt at tage i udlandspraktik havde jeg ikke fået denne uvurderlige og fantastiske oplevelse. Jeg ville ikke have lært, så mange nye ting om mig selv, som jeg har lært. Oplevelsen har bestemt gjort mig mere spontan og modig og når jeg kommer hjem vil jeg ikke være bange for, at prøve nye ting og tage nogle chancer engang imellem. Derudover så ville jeg heller ikke have fundet ud af, at de i Australien tager nogle anderledes metoder i brug i arbejdet med børn, som jeg ikke har set hjemme i Danmark.  



På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig?

Som sagt ovenover, så har opholdet i udlandet gjort mig mere spontan og modig. Derudover så er jeg også helt sikker på, at jeg har ændret mig til at være en mere stærk og selvstændig person. Det har helt sikkert været en udviklingsproces, hvor jeg har haft mulighed for at prøve mig selv og mine grænser af, hvilket har været rigtig sundt for mig. Dermed kan jeg kun sige, at opholdet har haft en positiv effekt på mig og jeg er så stolt af og glad for at jeg benyttede mig af denne fantastiske chance.  


Hvorledes reagerer du i fremmede forhold?

Da jeg startede i praktik på Petrie terrace State School, var jeg selvfølgelig rigtig nysgerrig på hvordan det hele fungerede og spurgte meget ind til dette. I og med at det var et andet miljø end jeg var vant til hjemmefra (i form af en skole) var jeg også en smule usikker og forsigtig. I de første 2 uger var jeg meget observerende og følte ikke at jeg kunne foretage specielt meget, men efter noget tid så fandt jeg ”min plads”. Denne reaktion kom ikke bag på mig, da det er sådan at jeg normalt reagerer i fremmede forhold. Jeg ser gerne tingene an og prøver at tilegne mig de uskrevne normer og værdier ved at være nysgerrig og observerende.

Er der noget i dit menneskesyn og barnesyn der evt. har ændret sig – andet?

Jeg kan ikke svare med sikkerhed på, om mit menneskesyn/barnesyn har ændret sig eller ej. Jeg synes at det er svært at vide på nuværende tidspunkt og jeg tror ikke at jeg finder ud af det før at jeg kommer hjem og arbejder i en dansk institution.

Jeg tror da at denne praktikperiode i udlandet har påvirket mig på forskellige måder og jeg har da også lært nye metoder, som jeg kan tage med mig videre i mit pædagogiske arbejde.  Jeg har f.eks. fundet ud af, at det at arbejde med børn med forskellige specielle behov (diagnoser) ikke var så skræmmende som jeg troede at det ville være. Derfor har jeg nu mere gåpåmod med, at kaste mig ud i sådan et arbejde.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar