I:
Indlæg i bloggen om: (Inden hjemrejsen) Hvordan præger din danske baggrund dit
pædagogiske arbejde på stedet? - Fx udfra hvilke problemer, udfordringer og
dilemmaer du har stået i? Hvad har du lært om dig selv? Hvilke kompetencer har
du udviklet? – Hvilke nye og anderledes måde at agere på har du opdaget hos dig
selv? – På hvilken måde ville du være anderledes hvis du ikke havde været i
udlandspraktik? - På hvilken måde har opholdet i udlandet påvirket dig? -
hvorledes reagerer du i fremmede forhold - Er der noget i dit menneskesyn og
barnesyn der evt. har ændret sig – andet
Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? Fx ud fra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i?
Inden hjemrejsen
Hvordan præger din danske baggrund dit pædagogiske arbejde på stedet? Fx ud fra hvilke problemer, udfordringer og dilemmaer du har stået i?
I løbet af min praktik på
Petrie Terrace State School, er der selvfølgelig dukket nogle kulturelle
forskelle frem. I og med at det er et andet land, så tror jeg ikke rigtigt at
man kunne havde undgået dette. Det første jeg lagde mærke til, da jeg startede
på skolen var at de brugte behavioristiske metoder i form af straf og
belønning, hvilket jeg i starten ikke var meget for selv at bruge, men efter
noget tid begyndte jeg at kunne se positive ting ved metoden, i og med at jeg
kunne se at det i nogle tilfælde faktisk virkede meget godt og begyndte
derefter lidt efter lidt at tage det til mig. Derudover så var det selvfølgelig
også lidt mærkeligt, at se alle børnene med det samme tøj i form af
skoleuniform, da man jo ikke er vant til at se dette i Danmark.
En´ ting som virkelig har
været svært for mig at forstå, er at deres forhold til børnene er meget
distanceret. F.eks. så bliver der sagt at knus og kram ikke er til lærere, men
kun til forældre. Grunden til at det er sådan er for det første fordi, at der
indenfor det Australske skolesystem er et hierarki, som lærerne værner om ved
at opretholde en asymmetrisk relation til børnene. For det andet så er det
utrolig nemt at blive sagsøgt i landet for f.eks. forulempelser, krænkelser mv.
Jeg synes nu alligevel at
dette er helt forkert, da jeg mener at det er vigtigt at der skabes tillid,
barn og voksen imellem gennem en symmetrisk relation. Jeg har derfor fra dag et´
af valgt ikke at distancere mig fra børnene og har dermed taget gladelig imod
knus og kram og ikke været bekymret for at have et barn på skødet, hvis det
f.eks. skulle trøstes. Jeg har dermed haft en oplevelse af at jeg har haft en
tættere relation til børnene end lærerne, i og med at jeg har, kunne snakke med
børnene om mange forskellige ting og ikke har, skulle bekymre mig om at
opretholde et asymmetrisk forhold, men derimod bare har, kunne være mig selv.
Hvad har du lært om
dig selv og hvilke kompetencer har du udviklet?
I løbet af mit ophold har
jeg helt sikkert lært, at jeg har nogle pædagogiske standpunkter som jeg holder
ved og ikke bare lige kan ændre på bare fordi, at andre gør noget andet.
Derudover så er jeg blevet
mere selvstændig end jeg var før at jeg tog af sted, hvilket nok har at gøre
med at jeg har, skulle træffe en del individuelle beslutninger både i
praktikken og i hverdagen generelt.
Sidst men ikke mindst, så
har det været en stor udfordring for mig, at bo i et hus med 10 andre
mennesker. I og med at man har, skulle deles om en masse ting som man ikke har
været vant til at dele med andre. Men når man bor så mange mennesker sammen
bliver man nødt til at få det til at fungere på den ene eller den anden måde.
Jeg vil derfor mene at jeg er blevet bedre til, at dele og blevet mere
toldmodig, tolerant og overbærende.
Hvilke nye og
anderledes måder at agere på har du opdaget hos dig selv?
At have arbejdet på en skole
som Petrie Terrace State School, som prioriterer disciplin meget højt, har fået
mig til at sætte mig selv mere i respekt overfor børnene i form af klarere
udmeldinger når nogle gjorde noget de ikke måtte.
I mit tidligere arbejde med
børn, har jeg ikke gjort så meget ud af at sætte mig selv i respekt, men har
derimod været mere afslappet. I og med at jeg har, skulle agere som ”lærer”, så
har der været nogle andre forventninger til mig, som jeg så har, måtte påtage
mig.
På hvilken måde ville
du være anderledes hvis du ikke havde været i udlandspraktik?
Hvis jeg ikke havde valgt at
tage i udlandspraktik havde jeg ikke fået denne uvurderlige og fantastiske
oplevelse. Jeg ville ikke have lært, så mange nye ting om mig selv, som jeg har
lært. Oplevelsen har bestemt gjort mig mere spontan og modig og når jeg kommer
hjem vil jeg ikke være bange for, at prøve nye ting og tage nogle chancer
engang imellem. Derudover så ville jeg heller ikke have fundet ud af, at de i
Australien tager nogle anderledes metoder i brug i arbejdet med børn, som jeg
ikke har set hjemme i Danmark.
På hvilken måde har
opholdet i udlandet påvirket dig?
Som sagt ovenover, så har opholdet i udlandet gjort mig mere spontan og modig. Derudover
så er jeg også helt sikker på, at jeg har ændret mig til at være en mere stærk
og selvstændig person. Det har helt sikkert været en udviklingsproces, hvor jeg
har haft mulighed for at prøve mig selv og mine grænser af, hvilket har været
rigtig sundt for mig. Dermed kan jeg kun sige, at opholdet har haft en positiv
effekt på mig og jeg er så stolt af og glad for at jeg benyttede mig af denne
fantastiske chance.
Hvorledes reagerer du
i fremmede forhold?
Da jeg startede i praktik på
Petrie terrace State School, var jeg selvfølgelig rigtig nysgerrig på hvordan
det hele fungerede og spurgte meget ind til dette. I og med at det var et andet
miljø end jeg var vant til hjemmefra (i form af en skole) var jeg også en smule
usikker og forsigtig. I de første 2 uger var jeg meget observerende og følte
ikke at jeg kunne foretage specielt meget, men efter noget tid så fandt jeg
”min plads”. Denne reaktion kom ikke bag på mig, da det er sådan at jeg normalt
reagerer i fremmede forhold. Jeg ser gerne tingene an og prøver at tilegne mig
de uskrevne normer og værdier ved at være nysgerrig og observerende.
Er der noget i dit
menneskesyn og barnesyn der evt. har ændret sig – andet?
Jeg kan ikke svare med
sikkerhed på, om mit menneskesyn/barnesyn har ændret sig eller ej. Jeg synes at
det er svært at vide på nuværende tidspunkt og jeg tror ikke at jeg finder ud
af det før at jeg kommer hjem og arbejder i en dansk institution.
Jeg tror da at denne
praktikperiode i udlandet har påvirket mig på forskellige måder og jeg har da
også lært nye metoder, som jeg kan tage med mig videre i mit pædagogiske
arbejde. Jeg har f.eks. fundet ud af, at
det at arbejde med børn med forskellige specielle behov (diagnoser) ikke var så
skræmmende som jeg troede at det ville være. Derfor har jeg nu mere gåpåmod
med, at kaste mig ud i sådan et arbejde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar