F:
Om kulturen. (Efter 16 uger) - hvilke grupper benytter institutionen (er den
f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse,
politiske, etniske grupper - og har det noget betydning)? - hvordan rummes
forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske forhold,
mindretal mv.)? - hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det?
- hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv? - Hvilken
institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner. Er der
stærk styring fra ledelse. Er der udefra vedtagne retningslinjer som er
bestemmende for arbejdet/pædagogikken?
Hvilke grupper benytter institutionen (er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper – og har det noget betydning)?
Hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det?
Hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv?
Hvilken institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner.
Er der stærk styring fra ledelse.
Hvilke grupper benytter institutionen (er den f.eks. domineret af eller ligefrem forbeholdt specielle sociale, religiøse, politiske, etniske grupper – og har det noget betydning)?
Petrie Terrace State School har et
godt ry for at være åben over for alle og tage alle slags elever ind uanset
samfundsmæssigplacering, religion, handicap mv. og benyttes derfor af mange
forskellige grupper fra forskellige sociale lag. Størstedelen kommer dog fra
middelklassen. Det første jeg lagde mærke til, da jeg startede på skolen er at
der er en del børn med forskellige behov for ekstra støtte, i form af børn med
Autisme, Aspergersyndrom, sproglige vanskeligheder, Downsyndrom mv. hvilket i
den grad sætter præg på stedets kultur. Dette har jeg specielt bemærket ved at
have set hvor toldmodige børnene er med hinanden, samt lærerne og børnene. Det
tager nemlig meget af lærerens tid fra de børn, som ikke har et særligt behov
for ekstra støtte, at have et barn eller flere i klassen med f.eks. Autisme. En
anden ting som der også præger stedet er at Ca. 25 % af børnene er af anden
etnisk herkomst. I Prep hvor jeg arbejder har vi bl.a. børn som stammer fra
Thailand, Indien, Malaysia og Polen og i year 1-2 hvor jeg også arbejder, har
vi børn fra bl.a. Tyskland, Holland og Kina. Dermed kan man sige at skolen er
meget multikulturel. Børnene som har et andet modersmål end Engelsk, bliver
tilbudt ekstra engelsk undervisning (English as a second language) et par gange
om ugen.
Hvordan
rummes forskellige kulturtræk i institutionens liv (religion, politiske
forhold, mindretal mv.)?
Som sagt så er Petrie Terrace State School en
meget åben skole, hvor der er plads til alle. Det at der findes mange
forskellige nationaliteter og dermed også mange forskellige kulturer bliver
bestemt ikke set som noget negativt, tværtimod så bliver der set på det som
noget meget positivt og værdifuldt, da børnene på den måde får en bred
kulturforståelse. Børnene har ikke som
sådan religion undervisning, men kan få tilbuddet om enten at gå til Kristendom
eller Bahai (en slagt opdragelses religion, hvor børnene lærer om gode manere
og god opførsel) en gang om ugen. Børnene som er tilmeldt, bliver taget ud af
deres normale undervisning for, at gå til disse religionsundervisninger. Det
bliver gjort på denne måde fordi, at der er så mange forskellige religioner og
skolen dermed gerne vil være med til at respektere dette. Det skal lige siges
af der undervises af frivillige og at det dermed ikke koster noget at gå til
religion. Skolen virker for mig at se, som om at den er meget neutral, hvad
religion angår. Det eneste tidspunkt at religion fremgår tydeligt i et fælles
forum er hver fredag til morgensamlingen, hvor der er en lille kristen skole
bøn.
Hvilke højtider og fester holder man, og hvordan gør man det?
På Petrie Terrace State School bliver der
afholdt og fejret en masse højtider og traditioner. I løbet af min
praktikperiode på skolen, har jeg været med til en del. Der har været
Valentinsdag, Påske, Mors dag og Anzac-day (en dag hvor man mindes faldne
soldater fra Australien og New Zealand). På disse mærkedage har jeg lagt mærke
til, at lærerne gør meget ud af at få børnene til at lave et produkt. På
Valentines dag blev der lavet breve og kort, til påske blev der lavet
påskeharekurve og trillet med æg osv. Jeg var specielt fan af mors dag, hvor
der selvfølgelig også blev lavet kort og gaver, men udover dette blev der også
opsat en mors dag bod, hvor børnene kunne komme og købe flotte gaver til deres
mor for få penge. I gaveboden var det forældre og frivillige der ekspederet
børnene og gaverne i boden var sponsoreret af forældre. Børnenes penge dertil
blev så derefter doneret til en velgørenhedsorganisation.
Anzac-day blev afholdt lidt mere alvorligt.
alle klasser på skolen havde lavet en blomsterkrans, som de lagde foran det
australske flag som var på halvt. Derefter blev der afholdt en
mindehøjtidelighed, hvor der blev sunget den Australske og New Zealandske
nationalsang, rektoren holdt tale og der blev afholdt et minuts stilhed.
Udover disse australske traditioner har
skolen også deres egne. Jeg har oplevet deres Crazy hair-day, som er en årlig
begivenhed. På Crazy hair-day dagen, går det ud på at
have det skøreste hår, som titlen jo også siger. Derudover er det også en
velgørenheds dag hvor der bliver doneret penge til leuikemi fonden. En af deres
andre traditioner er Harmony Day, som er en dag hvor alle har noget orange på
eller en nationaldragt og dermed symbolisere, at der er plads til alle uanset
religion, race, køn osv.
Hvordan inddrages forældrene/familierne i institutionens liv?
På Petrie Terrace State School gøres der
meget ud af, at inddrage forældrene i dagligdagen. Der er bl.a. en
forældrerepræsentant for hver klasse, som arbejder tæt sammen med læren og
videregiver informationer til de andre forældre. Derudover er der også ”forældrehjælpere”,
som er de forældre som der har tid og lyst til, at hjælpe til med
undervisningen i deres barns klasse om morgenen eller om eftermiddagen. I Prep
hvor jeg arbejder kommer der f.eks. forældre og hjælper børnene med at læse om
morgenen. I year 1-2 hvor jeg også arbejder, kommer der en gruppe forældre
næsten hver morgen og hjælper børnene i små grupper med forskellige former for
opgaver og hver mandag kommer der en forælder og udskifter børnenes læsebøger. Foruden
dette er der også en del forældre der frivilligt hjælper til og er involveret i
forskellige arrangementer, et eksempel på dette kunne være på Mors dag, hvor
frivillige forældre stod for at anskaffe gaver og stå og sælge gaverne i
gaveboden. Det må derfor siges at de fleste forældre er meget involveret i
deres barns/børns skoleliv.
Hver fredag morgen bliver der afholdt Assembley
(Morgensamling) og her er alle forældre selvfølgelig velkommen til, at deltage
og hører lidt om hvad der har været på programmet i løbet af ugen.
Foruden dette så arbejder rektoren også tæt
sammen med forældrerådet (The School Community). Hun skriver bl.a. en besked
til dem hver uge og informere dem om skolens nuværende prioriteter.
Hvilken institutionskultur er der på stedet. Er der diskussioner/refleksioner.
Institutionen bærer meget præg af, at størstedelen af de ansatte pt. er
kvinder. Der er en rigtig ”kvindekultur”, hvor der bliver snakket rigtig meget,
både på godt og ondt. Det virker som om at man går meget op i at ens kollegaer
har det godt, hver morgen bliver der sagt ”godmorgen, hvordan har du det?” til
en. Jeg kan dog ikke rigtig finde ud af om de virkelig er interesseret i,
hvordan man har det eller om det egentlig bare er et (lidt overfladisk)
Australsk ordsprog. Selvom at jeg har mine tvivl, så giver det nu alligevel en
meget rar atmosfære på stedet. Derudover så fornemmer jeg, at trivsel bliver
prioriteret meget højt i og med at, hvis der er et eller andet problem bliver
der taget hånd om det med det samme og alle er meget gode til at dele deres
tanker og følelser med hinanden. Dette har medført et godt sammenhold mellem de
ansatte og sammenholdet kommer bl.a. til udtryk ved fødselsdage, hvor hver
medarbejder har en ven som sørger for, at man bliver fejret med sang, kage og
hyggelig stemning. Dette kaldes for et” Buddy-system”. Det skal også lige
nævnes at det er et rigtigt hyggested, hvor alle er glade for kager og søde
sager. Der var bl.a. en måned hvor vi fik kage næsten to gange om ugen. Det var
så åbenbart den populære fødselsdagsmåned.
Udover dette, så har alle medarbejdere generelt
taget rigtig godt imod os danske studerende og været meget nysgerrige og
interesseret i hvad vi kunne byde på.
I forhold til ”børnekulturen”, så er skolen
meget kendt for at arbejde med en inkluderende pædagogik, hvilket man bestemt
kan se i og med at de tager alle børn ind uanset f.eks. forskellige former for
handicaps, fysisk og psykisk. Deres udsagn lyder således: ”Hvert barn bliver
anerkendt for dets egen unikhed og læringsbehov”.
Er der stærk styring fra ledelse.
Ledelsen på Petrie Terrace State School
består af rektoren. Hun er en meget vellidt og respekteret dame, som går meget
op i at hendes medarbejdere trives og har det godt. Døren ind til hendes kontor
er meget sjældent lukket og man kan altid komme ind og få sig en snak eller få
nogle gode råd, hvis man har brug for dette. Desuden så er hun meget synlig på
skolen og sidder ikke kun inde på hendes kontor. Hun tager ofte nogle af
børnene med specielle behov ud af deres klasser og med ind på hendes kontor,
hvor de så laver opgaver, spiller spil osv. Dette er ikke altid fordi at de har
lavet ballade, men kan også være for at give lærerne en lille pause i ny og
næ.
I sidste ende er det altid rektor, som har
det sidste ord. Hun er dog meget lydhør overfor sine medarbejdere og tager også
deres syn med i betragtning, når der skal træffes forskellige
beslutninger.
Er der udefra vedtagne retningslinjer som er bestemmende for
arbejdet/pædagogikken?
I og med at Petrie Terrace er en
skole er der selvfølgelig nogle retningslinjer, som er bestemmende og som
derfor skal overholdes. I staten Queensland har man en overordnet lærerplan
(curriculum), som alle statsskolerne i Queensland skal følge. Dette diktere
hvad børnene skal nå at lære på et skoleår. Det er dog op til den enkelte lærer
at beslutte, hvilke metoder denne vil anvende i sin undervisning.
På skolen er det altid forældrene
der har det sidste ord. F.eks. så skal børnene have en tilladelse fra deres
forældre, hvis at de skal deltage i forskellige arrangementer såsom
sportsarrangementer, musikarrangementer mm. Dette ser jeg som en risiko for
eksklusion fra det sociale fællesskab, i tilfælde af at nogle børn måske ikke
får denne tilladelse. En anden ting er at skolen ikke kan få tildelt ekstra
ressourcer til børnene med specielle behov, før at de er blevet diagnosticeret.
I og med at det koster penge at få sit barn diagnosticeret og at det ikke er
alle forældre der vil kendes ved, at deres barn har brug for ekstra støtte, er
der bestemt mange børn som der ikke er blevet det. Dette betyder så at de ikke
kan få tildelt ekstra ressourcer og at skolen dermed ikke har tilstrækkelige
ressourcer til rådighed.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar