Mit pædagogiske projekt

H: Dit pædagogiske projekt. Tjek punkterne i projektdesignet. Læg gerne billeder af dine observationer, dit forløb, dit materiale mm. Sørg for så meget dokumentation som muligt. Sørg for at have ledelsens opbakning for dit/Jeres projekt.

Sundhed og bevægelses projekt

Formål:

Jeg har i løbet af mine to måneder på Petrie Terrace State School lagt mærke til, at børnenes hverdag er meget stillesiddende, hvilket kan resulterer i at mange af børnene, kan have sværere ved at koncentrere sig sidst på dagen. Jeg er af den overbevisning, at man har nemmere ved at koncentrere sig, når man har været aktiv og dermed har fået diverse impulser ud af kroppen.

I og med at det er en skole kan jeg selvfølgelig godt forstå, at fysisk aktivitet ikke er en af deres største prioriteter og at fokus derimod ligger på den faglige læring. Når det så er sagt så synes jeg nu alligevel godt at, hvis man virkelig gerne ville inddrage det mere i børnenes hverdag, samtidig med at det også styrkede den faglige læring så kunne det sagtens lade sig gøre, det kræver bare lidt kreativitet og planlægning. Man kunne f.eks. lave fysiske alfabet lege og regnestykke lege.

Børnene har dog idræt en halv time om ugen på skolen og dem der har lyst og har mulighed for det går selvfølgelig til efter skole aktiviteter, såsom fodbold og hockey. Jeg mener dog stadig at det er alt for lidt.

Jeg ønsker derfor at gøre et forsøg i, at gøre børnenes hverdag mere fysisk aktiv.

Projektbeskrivelse:

Year 1 - 2

Med børnene i 1 – 2 klasse vil jeg lave tre fysiske aktiviteter om ugen i tre uger. Aktiviteterne vil gennemløbende være de samme på de forskellige dage, således at vi om mandagen har en bestemt aktivitet og om onsdagen har en anden bestemt aktivitet og om fredagen en tredje bestemt aktivitet. På den måde kommer børnene også mere ind i legene og lærer dem at kende.

Aktiviteternes varighed vil ca. være omkring 30 min.

Størstedelen af aktiviteterne skal tage udgangspunkt i styrkelse af samarbejde.

I og med at vi i klassen har to drenge med henholdsvis autisme og sproglige vanskeligheder, som der hver især skiller sig lidt ud fra de andre børn i klassen, ønsker jeg at inkluderer dem i et fællesskab og støtte dem i at interagere i socialt samspil. 

Prep

Med børnene i 0 klasse vil jeg gribe det lidt anderledes an. Jeg vil først læse en bog som er relateret til emnet sundhed og på den måde introducerer forløbet for dem. I og med at de er en yngre aldersgruppe så finder jeg det vigtigt, at man først fanger deres interesse for emnet, inden at man går i gang.

Derefter vil jeg gå i gang med selve aktiviteterne, som både vil bestå af fysisk aktivitet og kreativ aktivitet.

Aktiviteterne med børnene i 0 klasse vil også gennemløbende være de samme på de forskellige dage, sådan så at vi laver en bestemt aktivitet om torsdagen og en anden bestemt aktivitet om fredagen. Kun med undtagelse af at jeg en af dagene i løbet af de tre uger vil skifte en fysisk aktivitet ud med en kreativ aktivitet, hvor de vil lærer lidt om kost og om hvad der er sundt og om hvad der ikke er sundt. Aktiviteternes varighed vil ca. være omkring 30 min.  

Hvad jeg ønsker at opnå med projektet:

Som nævnt tidligere så ønsker jeg at gøre børnenes hverdag mere fysisk aktiv, og derved støtte dem i socialt samspil. Derudover ønsker jeg at gøre børnene i 0 klasse bevidste om visse sundheds faktorer, såsom sund kost og motion, på en kreativ måde. Samt give dem glæde ved fysisk aktivitet.

Jeg ønsker endvidere med dette projekt, at gøre brug af min viden og erfaring inden for mit linjefag sundhed, krop og bevægelse.


 Skema for pædagogisk projekt

Year 1 – 2:

Uge 1:

Mandag: Krammetrold
Onsdag: Spandbold
Fredag: Gæt hvem
Uge 2:

Mandag: Krammetrold
Onsdag: Spandbold
Fredag: Kluddermor
Uge 3:

Mandag: krammetrold
Onsdag: Spandbold
Fredag: Frysetrold



Beskrivelse af legene:

Krammetrold


Antal: Minimum. 6 børn


Rekvisitter: Ingen


Fysiske rammer: Kan leges alle steder hvor der er plads til at børnene kan løbe rundt, både ude og inde.

Beskrivelse af legen: En eller flere fangere vælges, og skal fange de andre børn. Bliver man fanget, skal man stå med spredte ben og armene ud til siden, og vente til man bliver befriet af et andet barn, ved af få et kram.


Variation: Man kan befri hinanden på andre måder f.eks. ved at kravle mellem benene på det fangede barn.


Formål: Legen er tempofyldt, spændende og styrker børnenes motorik og sociale adfærd. Legen udvikler børnenes evne til at have overblik, da man hele tiden skal holde øje med hvor fangeren er, og om der er nogen som skal befries. Legen styrker også det sociale samspil, da man skal være villig til at løbe en risiko for at befri hinanden.



Spandbold

Antal: Minimum 5 på hvert hold’

Rekvisitter: 1 bold, 2 hulahopringe, 2 kasser og bånd der symboliserer hvem der er på hvilket hold.

Fysiske rammer: Kan leges alle steder hvor der er plads til at børnene kan løbe rundt, både ude og inde.


Beskrivelse af legen: Man er to hold på banen, i hver ende af banen ligger der en hulahopring, hvor der står en kasse i som man skal få bolden ned i. Man må ikke gå når man har bolden i hænderne. For hver gang man får bolden i kassen får man 1 point. Holdene skal prøve at dække modparterne, samtidig med at de selv skal prøve at scorer points.

Variation: Man kan bruge 2 bolde og derved gøre legen sværere. Og man kan også lave nye regler såsom: Man må gå to skridt inden at man kaster bolden, Alle skal have haft bolden i hænderne før at man må scorer.

Formål: Styrker samarbejde, kommunikation og Regelforståelse.


Gæt hvem

Antal: Minimum 3

Rekvisitter: Stof eller tørklæde

Fysiske rammer: Helst et stort areal, men kan dog også laves på mindre arealer.

Beskrivelse af legen: Man går sammen to og to, den ene skal have bind for øjnene mens den anden skal føre personen med bind for øjnene hen imod en anden person (Man kan skiftes). Når man kommer til personen, skal personen med bind for øjnene mærke og føle på personens ansigt og derefter gætte hvem det er.

Variation: Man kan også gøre det med træer, hvis der altså er mange af dem på et sted eller med ting.

Formål: Styrker samarbejde, kommunikation og tilliden til andre.


Kluddermor


Antal: Minimum 10 børn


Rekvisitter: Ingen


Fysiske rammer: Legen kræver ikke meget plads.


Beskrivelse: Et barn vælges til at skulle være kluddermor, og går væk fra de andre. De andre børn stiller sig i en rundkreds mens de holder hinanden i hånden. børnene skal nu kludres ind i en knude, ved at nogen går ind under og over armene på andre. Det er vigtigt at der ikke er nogen som slipper hinandens hænder. Der kaldes nu på kluddermor, som skal vikle børnene ud igen. Kluddermor skal vikle den store knude op, ved at guide børnene over og under hinandens arme. Her kan der evt. være brug for en voksens hjælp. Når knuden er viklet ud vælges en ny kluddermor.


Variation: Ingen


Formål: En social leg hvor børnene er i kontakt med hinanden. Den styrker det sociale samspil, ved at de skal samarbejde om at blive kludret ind og ud uden at slippe hinandens hænder. Leger udvikler derudover børnene evne til at være i tæt kropskontakt med andre og deres motoriske færdigheder.



Frysetrold:

Antal: Man kan være så mange man vil

Rekvisitter: Ingen

Fysiske rammer: Der skal være meget plads og mange ting man kan gemme sig bag, så det er bedst og lege legen udenfor.

Beskrivelse af legen: Der er en der gemmer sig, og alle de andre der er med i legen skal tælle fx til 100. Efter de har talt så skal de ud og finde den person der har gemt sig, de kan enten gå sammen eller hver for sig for at finde den der har gemt sig, når man har fundet personen skal man fryse altså stå stille, og så vente på at de andre også finder personen og fryser. Legen er så slut når alle har fundet personen.

Variation: Man kan lege den både inde og ude, men bedst udenfor. Man kan gå sammen for at finde den person der har gemt sig eller gå hver for sig, så bliver legen lidt sværere og tager længere tid før alle har fundet personen.   

Formål: Inkludere alle børnene. Det er ikke en svær leg, så alle kan være med. Samarbejde.



Prep:

Uge 1:

Torsdag: Introduktion af forløbet, via en bog om sundhed og bevægelse.
Stopdans m. Hulahopringe
Fredag: Faldskærms leg evt. boldleg
Uge 2:

Torsdag: Stopdans m. Hulahopringe
Fredag: Faldskærms leg evt. boldleg
Uge 3:

Torsdag: Stopdans m. Hulahopringe
Fredag: afslutning af forløbet via en bog om sund kost.
Lave frugtsalat.



Stopdans m. Hulahopringe

Antal: Man kan være så mange man vil, hvis det er et ulige antal kan man bare være 3 sammen.

Rekvisitter: Musik og hulahopringe

Fysiske rammer: Et sted hvor der er plads til at bevæge sig, uden at ramme noget.

Beskrivelse af legen: Man går sammen to og to evt. tre. Mens musikken spiller skal man danse, når musikken stopper, skal man stoppe med at danse og stå i en hulahopring sammen med sin partner. Hvis man stadig bevæger sig når musikken stopper, er man ude af legen. ( Efter hver runde bliver der fjernet en hulahopring, sådan så at der til sidst kun er en tilbage, som børnene så skal kæmpe om. )  

Variation: Man kan være flere i en gruppe og dermed gøre legen sværere.
Formål: Styrker motorikken og samarbejde.



Faldskærms leg

Antal: Så mange som der kan stå rundt om faldskærmen.
Rekvisitter: Faldskærm og badebold

Fysiske rammer: hal eller udendørs

Beskrivelse af legen:

Faldskærmsleg 1.

Alle sætter sig på hug rundt om faldskærmen og tager fat i kanten af faldskærmen. Den voksne synger ”ryst, ryst” tre gange og stop og derefter gentager et par gange. Den voksne kaster nu en badebold op i faldskærmen og ryster den, alle rejser sig op og ryster faldskærmen så badebolden hopper rundt fra den ene til den anden side af faldskærmen. Derefter synger den voksne højt ”op, ned” tre gange og afslutter med ”under” og alle sætter sig under faldskærmen.
Faldskærmsleg 2. (Vaskemaskine og tørretumbler)

Vaskemaskine- Børnene bliver spurgt om de vil have en tur og et barn bliver derefter valgt. Barnet sætter sig i midten af faldskærmen og de andre børn ryster i den og synger ”vask, vask” tre gange. Tørretumbler- Barnet bliver spurgt om det vil have en tur til og bliver derefter siddende i midten af faldskærmen imens alle andre står op og holder fast i kanten af faldskærmen og begynder derefter først at gå rundt og så løbe rundt, så at barnet i faldskærmen drejer rundt. Legen fortsætter indtil, at man ikke gider mere.

Variation: Man kan sidde to på samme tid i faldskærmen.

Formål: Styrker balancen, grov motorikken og fælleskabet.


Boldleg


Antal: Minimum 5 børn


Rekvisitter: En eller flere bolde


Fysiske rammer: Børnene skal kunne stå i en lang række. Kan leges både ude og inde.


Beskrivelse af legen: Børnene står i en lang række bag ved hinanden. De skal samarbejde om at få bolden gennem rækken ved at sende bolden gennem benene, hvor der vil være et barn klar til at modtage bolden og sende den videre. Når bolden er nået til sidste barn, skal barnet løbe op foran rækken og sende den igennem igen.


Variation: Bolden kan blive sendt igennem rækken på mange måder, bl.a. over hovedet eller med lukkede øjne. Man kan sætte flere bolde i gang samtidigt.


Formål: Legen styrker børnenes fællesskab, deres samarbejdsevne, koncentration og motorik. Børnene skal hele tiden være opmærksom på om bolden kommer.




Evaluering af mit pædagogiske projekt
Year 1 – 2

Uge 1.

Mandag d. 16/4 2012

I dag har jeg leget legen ”krammetrold” sammen med year 1 – 2. vi gik ned på den store græsplæne og jeg begyndte at forklare legen. Det var lidt mærkeligt at stå foran hele klassen og skulle agere ”lærer” for første gang, men børnene er heldigvis meget velopdragene og gode til at sidde stille og lytte. Det var nemt at forklare legen, da børnene allerede kendte den anden version af den, som er Ståtrold eller(Stuck in the mud) som de kalder den. Så jeg skulle egentlig bare forklare at de i stedet for at kravle igennem benene på hinanden, skulle kramme hinanden. Derefter forklarede jeg dem, at jeg ville deltage i legen, hvilket de umiddelbart ikke er vant til fra lærernes side af. Dette virkede de derfor meget begejstret for. Jeg mener bestemt også at det er vigtigt, at man i sådanne lege er en god igangsætter ved at gå foran børnene og vise dem vejen og samtidig også opmuntre dem til at deltage.

Legen gik i gang og jeg lagde mærke til, at de ikke krammede hinanden ”rigtigt” men bare lige rørte hinanden på skulderen, så jeg forklarede dem at det skulle være et ”rigtigt” kram for at det gjaldt. Derefter kunne jeg bestemt se forbedringer og det hjalp da også, at læreren opmuntrede dem til det ved, at rose dem når de gjorde det rigtigt. Til at starte med havde vi kun valgt en person til at være fanger, men efter at legen havde været i gang i et stykke tid blev læreren og jeg enige om, at legen gik for langsomt og at det var for svært for denne ene fanger, som nu også var helt udmattede. Der blev derfor valgt to nye fangere og derefter forløb legen rigtig fint.

En af grundene til at jeg har valgt, at lave dette projekt og lige netop de lege som jeg har valgt ud, er også primært for at inkludere to elever i klassen med henholdsvis sproglige vanskeligheder og Autisme. Jeg var derfor lidt ærgerlig over at drengen med Autisme ikke var tilstedet. Derimod var jeg rigtig dejligt overrasket over, at det fungerede så godt med drengen med sproglige vanskeligheder i legen. Han var kanon god til at have øje for, hvornår nogle havde brug for at blive befriet og dermed havde brug for et kram.






 
Onsdag d. 18/4 2012

I dag har vi spillet spandbold. Vi startede med at gå ned på boldbanen og sat os i en rundkreds. Jeg forklarede reglerne, hvilket var lidt sværere end sidste gang, da dette var en leg de ikke havde prøvet før. Der var et par ting som jeg glemte at sige til dem inden at vi gik i gang, hvilket gjorde dem en smule forvirret, så næste gang vil jeg sørge for, at skrive ned hvad det er jeg skal huske at sige til dem. Holdene blev delt op og spillet begyndte. Hvad jeg ikke lige havde overvejet var, at drengen med sproglige vanskeligheder, ikke så godt kan takle spil/lege, hvor der er vindere og tabere. Derfor havde vi lige en lille episode halvejs i spillet hvor han blev sendt et sted hen af læreren for at køle lidt af. Jeg har dog ikke tænkt mig at skifte legen ud af den grund, da jeg mener at det også er vigtigt at han lærer at verden engang imellem ser sådan ud og at det er okay ikke at vinde hver gang. Derudover så virkede de andre børn også glade for legen, så den får lov at blive og så ser vi hvordan det går næste gang.

Efter at vi havde spillet, samlede jeg dem alle sammen i en rundkreds for at evaluere på, hvordan det var gået og på hvad de syntes om spillet. Til at starte med sagde mange af dem at de godt kunne lide spillet, men så sagde jeg at det altså også var okay at sige, hvis at man ikke kunne lide den. Dette gjorde jeg fordi, at det lød lidt som om at de alle sammen prøvede, at please mig ved at fortælle at de godt kunne lide spillet. Derefter var der et par stykker som sagde at de faktisk syntes at spillet var lidt for voldsomt, men dertil kom de da også frem til metoder, hvorpå vi kunne undgå dette. F.eks. ved at have en regel om, at stå med en vis afstand til hinanden. Jeg var godt klar over at der kunne opstå sådan et problem, da jeg godt ved at der både er ”vilde” børn og mere forsigtige børn i klassen. Så næste gang vil vi tage reglen i brug. En anden ting som børnene fortalte mig var, at de hellere ville spille på græsplænen, så at der ikke kom nogen til skade. Dette syntes jeg var en god ide, men jeg havde netop valgt at spille på boldbanen, fordi at græsset var vådt og de dermed også kunne komme til skade. Hvis forholdene er til det næste gang, gør vi det selvfølgelig på denne måde. Alt i alt så gik det fint. Der er skal dog laves nogle små finjusteringer til næste gang, så at spillet passer bedre til børnene og deres behov.




Fredag d. 20/4 2012

I dag har vi leget legen ”Gæt hvem”. I og med at det var sidst på dagen og børnene var trætte, kunne man sagtens mærke forskellen på børnenes koncentrations niveau. 

Legen gik ikke helt som forventet, da jeg havde forestillet mig at jeg ville have rigeligt med tid til, at observere børnene imens legen var i gang. I stedet brugte jeg al tiden på at binde børnenes bind for øjnene, da de åbenbart ikke så godt kunne sidde ordentligt fast. Og før jeg fik set mig om var tiden gået. Derudover så var drengen med autisme for første gang tilstede da vi skulle lege, hvilket jeg var meget spændt på. Han havde desværre bare haft ”en af de der dage” og var meget ukoncentreret og gik lidt rundt i sin egen verden, uden rigtigt at deltage i legen. Men det var åbenbart det som han havde brug for, så det fik han lov til. 

Selvom at jeg ikke fik observeret børnene så meget, så tror jeg nu alligevel at de syntes at det var en meget sjov leg, på baggrund af vores lille snak bagefter.



Uge 2.

Mandag d. 23/4 2012

I dag har vi leget legen ”Krammetrold” for anden gang. Denne gang var alle børnene med på hvad det handlede om, så der var ikke så meget der skulle siges inden at legen kunne gå i gang. Jeg lavede dog nogle få ændringer, såsom at skifte fangerne ud flere gange, så der var flere af børnene der fik prøvet at være fanger. Derudover så udvalgte jeg også flere børn til at være fangere, så der nu var tre fangere på banen i stedet for to. Dette fungerede rigtig godt. Jeg kan se nogle forbedringer siden sidst, i forhold til at kramme hinanden. Sidste gang virkede det som om at børnene bevidst krammede nogle bestemte børn, men nu ser det ud som om at de faktisk bare krammede dem der er blevet fanget, uden rigtigt at tænke over hvem personen er. Dette ser jeg som et rigtig godt tegn, da det er det legen handler om og det som jeg gerne ville opnå.

I og med at børnene jo har skoleuniform på og derfor ligner hinanden, er det enormt svært at se hvem der er fangere (i hvert fald for mig). Jeg vil derfor til næste gang huske, at få fat i nogle trøjer der kan markere hvem der er fangere.



Onsdag d. 25/4 2012

Public holiday (Anzac Day).

Fredag d. 27/4 2012

I dag introducerede legen ”Messy mother” (Kluddermor) for børnene. Det var umiddelbart ikke en leg, som de kendte i forvejen. Ligesom sidste fredag kunne jeg mærke, at børnene var mere ukoncentreret end hvad de er om mandagen og onsdagen. Dette har nok igen noget at gøre med, at det er sidst på dagen, men måske også fordi at det forgår om fredagen i den sidste halve time.

Vi legede derfor legen to gange, fordi at de var alt for larmende den første gang. Legen forløb ikke, som jeg havde forstillet mig at den ville. Jeg havde forestillet mig at børnene ville blive kludret mere ind, som en stor knude og derimod ikke som en stor cirkel.  Jeg tror det er fordi, at da jeg legede legen som barn, var vi færre deltagere. Men en god ting der kom ud af denne leg var, at ”drengen med sproglige vanskeligheder” virkelig fik udviklet hans samarbejdes evne, da han var meget hjælpsom med, at hjælpe den udvalgte ”Messy mother” med at vikle børnene ud.


Uge 3.

Mandag d. 30/4 2012

I dag har vi leget ”kramme trold” for den sidste gang inden, at mit projekt slutter. Denne gang forgik legen også rigtig godt og alle var med. I og med at børnene bærer uniform, har jeg de sidste par gange vi har leget legen, fundet det svært at kende forskel på hvem der var fangere og hvem der ikke var. Derfor inddragede jeg i dag nogle bånd som skulle markere dette, hvilket fungerede rigtig godt. Det virkede også som om, at det gjorde legen lidt mere interessant for børnene, at der blev inddraget nogle redskaber.

I dag gik det også virkelig op for mig, hvor god ”drengen med sproglige vanskeligheder” var til denne leg. Han satte flere gange sig selv i ”fare” for at hjælpe sine kammerater og levede sig virkelig ind i legen. Det var også dejligt at se at andre også gjorde det samme for ham.

Jeg tror at grunden til at denne leg fungerer så godt for ham, er at der ikke som sådan er nogle vindere eller tabere, hvilket er rigtig godt, da han ikke er så god til at håndtere dette.




      


Onsdag d. 2/5 2012

I dag har vi spillet ”spandbold” for den sidste gang inden, at mit projekt slutter. Jeg havde i dag skrevet ned hvad jeg skulle huske, at sige til børnene inden at spillet kunne gå i gang og også lavet nogle små finjusteringer her og der.

I og med at spillet blev spillet lidt for voldsomt sidste gang havde jeg lavet to nye regler: 1- ingen berøring 2- hold afstand. Denne gang fungerede legen meget bedre og hvert hold scorede da også nogle mål, i modsætning til sidste gang hvor der ingen mål blev scoret. Derudover var de også denne gang bedre til at samarbejde og spillede ikke nær så voldsomt som sidst. Jeg havde dog glemt at nævne for dem, at man ikke måtte stå og dække spandende/målene hele tiden og at man ikke måtte tage bolden ud af hinandens hænder. Hvis jeg skulle spille spandbold med nogen igen, ville jeg selvfølgelig bruge denne erfaring. Læreren sagde dog at hun godt kunne lide legen og måske ville spille den med dem igen på et tidspunkt. Dermed kunne det være noget hun kunne arbejde videre på.

Efter spillet lavede jeg lige en kort evaluering med dem. Jeg spurgte dem om de stadig syntes at spillet var for voldsomt, dette sagde de alle sammen nej til. Derefter spurgte jeg om de syntes bedre om spillet efter i dag, og de var alle sammen enige om at det havde fungerede meget bedre i dag. En af pigerne spurgte da også med det samme, om vi ikke skulle spille det igen næste gang. Skønt at se en forbedring på netop denne leg, da jeg var lidt ærgerlig over den sidste gang.






Fredag d. 4/5 2012

I dag introduceret jeg legen ”Fryse Trold”. Vi gik ned mod den store boldbane, men opdagede til vores store overraskelse at der allerede var nogle andre dernede, så derfor måtte vi gå over til den lille legeplads, hvor der er en lille boldbane. Vi satte os ned i en cirkel og jeg forklarede reglerne. Vi legede legen et par gange, første gang havde de ikke rigtigt forstået reglen om, at man skulle stå stille når man fik øje på den der gemte sig. Derefter blev reglerne lige genopfrisket og så gik det ellers rigtig fint. Jeg endte faktisk med at være glad for at vi legede legen der, selvom at jeg til at starte med var lidt ærgerlig over, at vi ikke kunne være på den store boldbane. Arealet hvor man kunne gemme sig var ikke for småt og ikke for stort, men lige tilpas. Hvorimod den store boldbane sikkert ville være for stor og uoverskuelig.

Drengen med Autisme og drengen med sproglige vanskeligheder, deltog begge aktivt i legen. I og med at det er en leg hvor man ikke nødvendigvis behøver at være i centrum, men bare kan blende ind, tror jeg at den var god for disse to drenge.

Legen forgik rigtig godt og alle deltog aktivt. Læreren sagde også til mig at hun faktisk ville mene, at det var den bedste leg ud af dem jeg havde introduceret og at hun ville tage legen til sig og bruge den fremover.


                       

Prep

Uge 1.

Torsdag d. 19/4 2012

I dag introducerede jeg mit projekt for Prep klassen. Jeg startede med at læse en bog om at være aktiv og derefter vi fik os en lille snak om, hvad det indebærer at være aktiv. Efterfølgende gik jeg i gang med at forklare, at vi nu skulle lege stopdans på en anden måde end den de kendte. Børnene virkede alle sammen meget spændte på hvad der nu skulle ske, hvilket jo er forståeligt nok, da det jo ikke er en leg der bliver sat på skemaet hver dag.

Jeg delte børnene op to og to og legen gik i gang. I og med at læreren ikke var tilstedet var der en vikar i klassen, som var så venlig at tage billeder imens legen var i gang, sådan så at jeg kunne koncentrere mig om at være dommer og observere børnene. Den første runde endte med at blive en prøve runde, da børnene havde misforstået nogle få ting og de lige skulle lærer den nye version af legen. Grunden til at de havde misforstået nogle få ting var at vikaren i sit venlige forsøg på at hjælpe mig, havde kommet til at få det til at lyde som om at børnene skulle komme tilbage til en bestemt hulahopring når musikken stoppede. Jeg havde i øvrigt også selv glemt en meget vigtig detalje, som den venlige vikar heldigvis mindede mig om. Jeg havde simpelthen glemt at der selvfølgelig skulle fjernes en hulahopring efter hver runde, sådan så at der til sidst kun var en tilbage, som de to resterende par skulle kæmpe om. Efter dette fungerede legen super godt og børnene nød virkelig, at slå sig løs på dansegulvet med hinanden.

Ovenpå al den motion, så børnene meget opkogte ud og jeg bad dem om at tage en stor tår vand.  Derefter gik jeg videre til min næste aktivitet. Jeg læste/kiggede i to bøger om sund kost og vi fik os en lille snak om, hvad der er sundt og om hvilke sunde ting de godt kunne lide at spise. Derefter uddelte jeg en lille opgave, hvor de skulle sætte en cirkel omkring de sunde ting som var på papiret og derefter skrive tre sunde ting som de godt kunne lide at spise. I og med at de er så små og først lige er begyndt at lærer at skrive, hjalp jeg dem lidt på vej ved at tegne sunde ting og skrive navnet på dem på tavlen. De kunne dermed gå op til tavlen og kopirer ordet.

Denne lille ekstra aktivitet var ikke med i mine planer til at starte med, men jeg fandt den i en bog og synes at det kunne være en god ide også at bringe lidt faglighed ind i projektet, hvilket læreren da også var helt enig i.

Da jeg var færdig med at lave aktiviteterne med børnene, fik jeg meget ros af vikaren som syntes, at det jeg havde lavet var rigtig godt. Det er altid rart at blive anerkendt for ting, som man har lagt meget arbejde i og nu glæder jeg mig bare til at komme i gang igen i morgen.












Fredag d. 20/4 2012

I dag har vi leget faldskærms lege. Vi startede med at gå ud på den lille græsplæne ved legepladsen og jeg fik en af drengene til, at hjælpe mig med at folde faldskærmen ud på plænen. Det skal lige siges at jeg ikke havde haft foldet den ud inden og derfor ikke havde regnet med at den var så stor som den var, men det gik nu alligevel. Børnene var meget spændte på, hvad vi skulle lave med faldskærmen og faktisk allerede da jeg trådte ind i klassen med den i hånden vrimlede det med spørgsmål fra børnene. Det er rigtig skønt at det er så nemt, at fange deres interesse og se at de er spændte.

Legen gik i gang og børnene var meget ivrige for at ryste faldskærmen og jeg fortalte dem at det var godt for deres arm muskler og så rystede de bare endnu mere i den og næsten hvinede af grin. De var også specielt vilde med at komme i ”Vaskemaskinen” og ”tørretumbleren” og alle ville selvfølgelig gerne have en tur. Jeg gav alle en tur, nogle sad flere end en på faldskærmen, fordi at det ellers ville tage for lang tid. Dette fungerede også rigtig godt. Legen gik faktisk som jeg havde håbet på, så det var jo bare dejligt. Vi fik ikke leget legen ”Bold-leg” i dag, da børnene og jeg var meget trætte ovenpå de vilde faldskærmslege. Jeg vil derfor fremover lege den leg med dem om torsdagen, efter at vi har leget stopdans, da de der muligvis vil være mere veloplagt til at lege en leg mere.











   
Uge 2.

Torsdag d. 26/4 2012

I dag har vi for anden gang leget stopdans med hulahopringe. Første gang var en succes og det var det, sådan set også denne gang. Jeg startede med at spørge om de kunne huske legen og det kunne de fleste. Jeg genopfriskede dog lige reglerne alligevel. Vi leget legen flere gange i dag, da vi havde mere tid. Den eneste forskel fra sidst var, at jeg et par gange glemte at tage en hulahopring væk. Jeg tror nu bare at børnene syntes at det var lidt sjovt, at jeg også kunne lave fejl og glemme, så vi legede bare videre. Jeg lagde også mærke til, at de i dag var meget heppende og hujende når der kun var to par tilbage. Dette viser mig bare at de er engageret i legen og lever sig ind i den. Efter denne leg introducerede jeg ”bold-legen” for dem. Vi gik udenfor, da der var mere plads til at børnene kunne stå i en lang række med lidt afstand til hinanden. Til at starte med blev de ved med at tabe bolden og tro at de skulle trille den, men efter nogle ganges øvelse gik det fint. Næste gang vil jeg have en bold mere med i legen, for at legen ikke skal blive for ens formet og dermed prøve at øge børnenes interesse. Til at, slutte af med læste jeg bogen ”Koala Lou” for dem. Som handler om en koala der træner op til, at deltage i en olympiade.






 
Fredag d. 27/4 2012

I dag legede vi igen de forskellige faldskærms lege og Børnene var lige så begejstret som sidste gang. Legen foregik næsten på samme måde, det eneste jeg havde tilføjet var at man denne gang, når man skulle ind under faldskærmen, skulle tage fat i den og så bag om ryggen med den og ned under numsen. Dermed kom der luft under faldskærmen og det blev et stort telt. Dette var børnene glade for, så vi gentog det et par gange.








Uge 3.

Torsdag d. 3/5 2012

I dag har vi leget stopdans med hulahopringe for sidste gang. I og med at børnene havde bygget med klodser forinden og der, dermed stadig var klodser på gulvet, valgte vi at gå udenfor og lege legen. Legen gik i gang og børnene var begejstret. Efter noget tid virkede det som om at børnene blev lidt trætte og dermed også mere følsomme. Nogle kom til at gå ind i hinanden, så de væltede og slog sig på fliserne og andre blev bare lidt kede af det, hvis de var ude af legen. Derefter mindede jeg dem om at vi jo nu var udenfor og at de derfor skulle være mere forsigtige. En af pigerne spurgte mig, om vi ikke også kunne lave almindelig stopdans, hvilket jeg syntes var en glimrende ide, da der dermed også blev lidt variation, så det gjorde vi. Der var et par stykker som hellere ville kigge på denne gang, da de var trætte. Jeg tror at grunden til at de ikke var ligeså engageret i legen i dag, er at de hele morgenen har haft motionsdag (Cross Country), hvor de har løbet. Dette har måske drænet dem for kræfter og udmattet dem, hvilket jo er forståeligt nok for børn i denne alder. Havde jeg vidst at der ville være motionsdag i dag, da jeg planlagde mit projekt, ville jeg nok have valgt en anden dag at lave min aktivitet på.       

”Bold-legen” som jeg introducerede sidste gang, havde vi desværre ikke tid til at lege i dag, da vi brugte al tiden på stopdans.



 

Fredag d. 4/5 2012

I dag afsluttede jeg mit projekt ved først at læse en bog for børnene om en dreng der til at starte med ikke kunne lide frugt, men til sidst godt kunne lide det når det blev blandet sammen til frugtsalat.

Derefter snakkede vi lidt om hvilke frugter vi havde købt og om hvordan man skulle håndtere en kniv og om at det er rigtig vigtigt at man vasker sine hænder godt og grundigt, så der ikke kommer bakterier i maden. herefter gik vi i gang med at lave frugtsalat, vi delte børnene op i tre små grupper, da det ville være for kaotisk hvis de alle sammen skulle skære frugt på samme tid. Derudover havde læren også lavet en lille opgave til dem, hvor de skulle tegne frugter i et fad og skrive tre frugter som de havde tegnet i fadet. Så imens at en gruppe skar frugter skulle de andre lave opgaven og sådan roterede vi indtil at der ikke var mere frugt at skære. Jeg var overrasket over hvor gode børnene var til at skære og glad for at ingen kom til skade, da de alle sammen var så gode til at holde rigtigt på kniven. Der var selvfølgelig nogle som der havde brug for hjælp til dette.

Da frugtsalaten var færdig, satte vi os ud i solen og spiste, imens vi spiste snakkede vi om de forskellige frugters smag.

Læreren gav mig efterfølgende ros og sagde at det jo havde været en succes. Det blev jeg selvfølgelig rigtig glad for at høre, da det jo altid er rart at blive anerkendt for sit arbejde.



















Samlet evaluering:

Mit pædagogiske projekt er gået rigtig godt og lærerne som har været involveret, har været rigtig positive og støttet mig under hele forløbet. Jeg har fået indtrykket af at både børn og lærere har nydt forløbet. Børnene har specielt været meget engageret f.eks. så er de kommet til mig, næsten hver dag og spurgt om jeg skulle lave en aktivitet/leg med dem.

Det bedste af det hele ved mit projekt er nok, at det har fået læreren i year 1-2 til, at ville fortsætte med at være aktiv med børnene og lave lege sammen med dem, hvilket jo er fantastisk, da det jo netop var det jeg gerne ville opnå. Alt i alt så er mit projekt gået ud over alle forventninger og der er helt sikkert en masse ting, som jeg vil tage med mig videre, i mit pædagogiske arbejde.

          

                               


Ingen kommentarer:

Send en kommentar