H:
Dit pædagogiske projekt. Tjek punkterne i projektdesignet. Læg gerne billeder af
dine observationer, dit forløb, dit materiale mm. Sørg for så meget
dokumentation som muligt. Sørg for at have ledelsens opbakning for dit/Jeres
projekt.
Sundhed og bevægelses projekt
Formål:
Jeg har i
løbet af mine to måneder på Petrie Terrace State School lagt mærke til, at
børnenes hverdag er meget stillesiddende, hvilket kan resulterer i at mange af
børnene, kan have sværere ved at koncentrere sig sidst på dagen. Jeg er af den
overbevisning, at man har nemmere ved at koncentrere sig, når man har været
aktiv og dermed har fået diverse impulser ud af kroppen.
I og med at
det er en skole kan jeg selvfølgelig godt forstå, at fysisk aktivitet ikke er
en af deres største prioriteter og at fokus derimod ligger på den faglige
læring. Når det så er sagt så synes jeg nu alligevel godt at, hvis man virkelig
gerne ville inddrage det mere i børnenes hverdag, samtidig med at det også
styrkede den faglige læring så kunne det sagtens lade sig gøre, det kræver bare
lidt kreativitet og planlægning. Man kunne f.eks. lave fysiske alfabet lege og
regnestykke lege.
Børnene har
dog idræt en halv time om ugen på skolen og dem der har lyst og har mulighed
for det går selvfølgelig til efter skole aktiviteter, såsom fodbold og hockey.
Jeg mener dog stadig at det er alt for lidt.
Jeg ønsker
derfor at gøre et forsøg i, at gøre børnenes hverdag mere fysisk aktiv.
Projektbeskrivelse:
Year 1 -
2
Med børnene
i 1 – 2 klasse vil jeg lave tre fysiske aktiviteter om ugen i tre uger.
Aktiviteterne vil gennemløbende være de samme på de forskellige dage, således
at vi om mandagen har en bestemt aktivitet og om onsdagen har en anden bestemt
aktivitet og om fredagen en tredje bestemt aktivitet. På den måde kommer
børnene også mere ind i legene og lærer dem at kende.
Aktiviteternes
varighed vil ca. være omkring 30 min.
Størstedelen
af aktiviteterne skal tage udgangspunkt i styrkelse af samarbejde.
I og med at
vi i klassen har to drenge med henholdsvis autisme og sproglige vanskeligheder,
som der hver især skiller sig lidt ud fra de andre børn i klassen, ønsker jeg
at inkluderer dem i et fællesskab og støtte dem i at interagere i socialt
samspil.
Prep
Med børnene
i 0 klasse vil jeg gribe det lidt anderledes an. Jeg vil først læse en bog som
er relateret til emnet sundhed og på den måde introducerer forløbet for dem. I
og med at de er en yngre aldersgruppe så finder jeg det vigtigt, at man først
fanger deres interesse for emnet, inden at man går i gang.
Derefter vil
jeg gå i gang med selve aktiviteterne, som både vil bestå af fysisk aktivitet
og kreativ aktivitet.
Aktiviteterne
med børnene i 0 klasse vil også gennemløbende være de samme på de forskellige
dage, sådan så at vi laver en bestemt aktivitet om torsdagen og en anden
bestemt aktivitet om fredagen. Kun med undtagelse af at jeg en af dagene i
løbet af de tre uger vil skifte en fysisk aktivitet ud med en kreativ
aktivitet, hvor de vil lærer lidt om kost og om hvad der er sundt og om hvad
der ikke er sundt. Aktiviteternes varighed vil ca. være omkring 30 min.
Hvad jeg ønsker at opnå med
projektet:
Som nævnt
tidligere så ønsker jeg at gøre børnenes hverdag mere fysisk aktiv, og derved
støtte dem i socialt samspil. Derudover ønsker jeg at gøre børnene i 0 klasse
bevidste om visse sundheds faktorer, såsom sund kost og motion, på en kreativ
måde. Samt give dem glæde ved fysisk aktivitet.
Jeg ønsker
endvidere med dette projekt, at gøre brug af min viden og erfaring inden for
mit linjefag sundhed, krop og bevægelse.
Year 1 – 2:
Uge
1:
Mandag: Krammetrold
Onsdag: Spandbold
Fredag: Gæt hvem
|
Uge
2:
Mandag: Krammetrold
Onsdag: Spandbold
Fredag: Kluddermor
|
Uge
3:
Mandag: krammetrold
Onsdag: Spandbold
Fredag: Frysetrold
|
Beskrivelse af legene:
Krammetrold
Antal: Minimum.
6 børn
Rekvisitter:
Ingen
Fysiske rammer:
Kan leges alle steder hvor der er plads til at børnene kan løbe rundt, både ude
og inde.
Beskrivelse af legen: En eller flere fangere vælges, og skal fange de andre børn. Bliver man
fanget, skal man stå med spredte ben og armene ud til siden, og vente til man
bliver befriet af et andet barn, ved af få et kram.
Variation: Man
kan befri hinanden på andre måder f.eks. ved at kravle mellem benene på det
fangede barn.
Formål: Legen
er tempofyldt, spændende og styrker børnenes motorik og sociale adfærd. Legen
udvikler børnenes evne til at have overblik, da man hele tiden skal holde øje
med hvor fangeren er, og om der er nogen som skal befries. Legen styrker også
det sociale samspil, da man skal være villig til at løbe en risiko for at befri
hinanden.
Spandbold
Antal: Minimum 5 på hvert hold’
Rekvisitter: 1
bold, 2 hulahopringe, 2 kasser og bånd der symboliserer hvem der er på hvilket
hold.
Fysiske rammer:
Kan leges alle steder hvor der er plads til at børnene kan løbe rundt, både ude
og inde.
Beskrivelse af legen: Man er to hold på banen, i hver ende
af banen ligger der en hulahopring, hvor der står en kasse i som man skal få
bolden ned i. Man må ikke gå når man har bolden i hænderne. For hver gang man
får bolden i kassen får man 1 point. Holdene skal prøve at dække modparterne,
samtidig med at de selv skal prøve at scorer points.
Variation: Man kan bruge 2 bolde og derved gøre
legen sværere. Og man kan også lave nye regler såsom: Man må gå to skridt inden
at man kaster bolden, Alle skal have haft bolden i hænderne før at man må
scorer.
Formål: Styrker samarbejde, kommunikation og
Regelforståelse.
Gæt hvem
Antal: Minimum 3
Rekvisitter: Stof eller tørklæde
Fysiske rammer: Helst et stort areal, men kan dog
også laves på mindre arealer.
Beskrivelse af legen: Man går sammen to og to, den ene
skal have bind for øjnene mens den anden skal føre personen med bind for øjnene
hen imod en anden person (Man kan skiftes). Når man kommer til personen, skal
personen med bind for øjnene mærke og føle på personens ansigt og derefter
gætte hvem det er.
Variation: Man kan også gøre det med træer,
hvis der altså er mange af dem på et sted eller med ting.
Formål: Styrker samarbejde, kommunikation
og tilliden til andre.
Kluddermor
Antal: Minimum
10 børn
Rekvisitter: Ingen
Fysiske rammer: Legen kræver ikke meget plads.
Beskrivelse: Et
barn vælges til at skulle være kluddermor, og går væk fra de andre. De andre
børn stiller sig i en rundkreds mens de holder hinanden i hånden. børnene skal
nu kludres ind i en knude, ved at nogen går ind under og over armene på andre.
Det er vigtigt at der ikke er nogen som slipper hinandens hænder. Der kaldes nu
på kluddermor, som skal vikle børnene ud igen. Kluddermor skal vikle den store
knude op, ved at guide børnene over og under hinandens arme. Her kan der evt.
være brug for en voksens hjælp. Når knuden er viklet ud vælges en ny
kluddermor.
Variation: Ingen
Formål: En
social leg hvor børnene er i kontakt med hinanden. Den styrker det sociale
samspil, ved at de skal samarbejde om at blive kludret ind og ud uden at slippe
hinandens hænder. Leger udvikler derudover børnene evne til at være i tæt
kropskontakt med andre og deres motoriske færdigheder.
Frysetrold:
Antal: Man
kan være så mange man vil
Rekvisitter: Ingen
Fysiske rammer: Der skal være meget plads og mange ting man
kan gemme sig bag, så det er bedst og lege legen udenfor.
Beskrivelse af legen: Der er en der gemmer sig, og alle de andre der
er med i legen skal tælle fx til 100. Efter de har talt så skal de ud og finde
den person der har gemt sig, de kan enten gå sammen eller hver for sig for at
finde den der har gemt sig, når man har fundet personen skal man fryse altså
stå stille, og så vente på at de andre også finder personen og fryser. Legen er
så slut når alle har fundet personen.
Variation: Man
kan lege den både inde og ude, men bedst udenfor. Man kan gå sammen for at
finde den person der har gemt sig eller gå hver for sig, så bliver legen lidt
sværere og tager længere tid før alle har fundet personen.
Formål: Inkludere
alle børnene. Det er ikke en svær leg, så alle kan være med. Samarbejde.
Prep:
Uge
1:
Torsdag: Introduktion af forløbet, via en bog om sundhed og
bevægelse.
Stopdans m. Hulahopringe
Fredag: Faldskærms leg evt. boldleg
|
Uge
2:
Torsdag: Stopdans m. Hulahopringe
Fredag:
Faldskærms leg evt. boldleg
|
Uge
3:
Torsdag: Stopdans m. Hulahopringe
Fredag: afslutning af forløbet via en bog om sund kost.
Lave frugtsalat.
|
Stopdans m. Hulahopringe
Antal: Man kan være så mange man vil, hvis
det er et ulige antal kan man bare være 3 sammen.
Rekvisitter: Musik og hulahopringe
Fysiske rammer: Et sted hvor der er plads til at
bevæge sig, uden at ramme noget.
Beskrivelse af legen: Man går sammen to og to evt. tre. Mens
musikken spiller skal man danse, når musikken stopper, skal man stoppe med at
danse og stå i en hulahopring sammen med sin partner. Hvis man stadig bevæger
sig når musikken stopper, er man ude af legen. ( Efter hver runde bliver der
fjernet en hulahopring, sådan så at der til sidst kun er en tilbage, som
børnene så skal kæmpe om. )
Variation: Man kan være flere i en gruppe og
dermed gøre legen sværere.
Formål: Styrker motorikken og samarbejde.
Faldskærms leg
Antal: Så mange som der kan stå rundt om
faldskærmen.
Rekvisitter: Faldskærm og badebold
Fysiske rammer: hal eller udendørs
Beskrivelse af legen:
Faldskærmsleg
1.
Alle sætter
sig på hug rundt om faldskærmen og tager fat i kanten af faldskærmen. Den
voksne synger ”ryst, ryst” tre gange og stop og derefter gentager et par gange.
Den voksne kaster nu en badebold op i faldskærmen og ryster den, alle rejser
sig op og ryster faldskærmen så badebolden hopper rundt fra den ene til den
anden side af faldskærmen. Derefter synger den voksne højt ”op, ned” tre gange
og afslutter med ”under” og alle sætter sig under faldskærmen.
Faldskærmsleg
2. (Vaskemaskine og tørretumbler)
Vaskemaskine-
Børnene bliver spurgt om de vil have en tur og et barn bliver derefter valgt.
Barnet sætter sig i midten af faldskærmen og de andre børn ryster i den og
synger ”vask, vask” tre gange. Tørretumbler- Barnet bliver spurgt om det vil
have en tur til og bliver derefter siddende i midten af faldskærmen imens alle
andre står op og holder fast i kanten af faldskærmen og begynder derefter først
at gå rundt og så løbe rundt, så at barnet i faldskærmen drejer rundt. Legen
fortsætter indtil, at man ikke gider mere.
Variation: Man kan sidde to på samme tid i
faldskærmen.
Formål: Styrker balancen, grov motorikken og
fælleskabet.
Boldleg
Antal: Minimum
5 børn
Rekvisitter: En
eller flere bolde
Fysiske rammer: Børnene skal kunne stå i en lang række. Kan leges både ude og inde.
Beskrivelse af legen: Børnene står i en lang række bag ved hinanden. De skal
samarbejde om at få bolden gennem rækken ved at sende bolden gennem benene,
hvor der vil være et barn klar til at modtage bolden og sende den videre. Når
bolden er nået til sidste barn, skal barnet løbe op foran rækken og sende den
igennem igen.
Variation: Bolden
kan blive sendt igennem rækken på mange måder, bl.a. over hovedet eller med
lukkede øjne. Man kan sætte flere bolde i gang samtidigt.
Formål: Legen
styrker børnenes fællesskab, deres samarbejdsevne, koncentration og motorik.
Børnene skal hele tiden være opmærksom på om bolden kommer.
Evaluering af mit pædagogiske projekt
Year 1 – 2
Uge 1.
Mandag d.
16/4 2012
I dag har jeg
leget legen ”krammetrold” sammen med year 1 – 2. vi gik ned på den store
græsplæne og jeg begyndte at forklare legen. Det var lidt mærkeligt at stå
foran hele klassen og skulle agere ”lærer” for første gang, men børnene er
heldigvis meget velopdragene og gode til at sidde stille og lytte. Det var nemt
at forklare legen, da børnene allerede kendte den anden version af den, som er
Ståtrold eller(Stuck in the mud) som de kalder den. Så jeg skulle egentlig bare
forklare at de i stedet for at kravle igennem benene på hinanden, skulle kramme
hinanden. Derefter forklarede jeg dem, at jeg ville deltage i legen, hvilket de
umiddelbart ikke er vant til fra lærernes side af. Dette virkede de derfor
meget begejstret for. Jeg mener bestemt også at det er vigtigt, at man i
sådanne lege er en god igangsætter ved at gå foran børnene og vise dem vejen og
samtidig også opmuntre dem til at deltage.
Legen gik i
gang og jeg lagde mærke til, at de ikke krammede hinanden ”rigtigt” men bare
lige rørte hinanden på skulderen, så jeg forklarede dem at det skulle være et
”rigtigt” kram for at det gjaldt. Derefter kunne jeg bestemt se forbedringer og
det hjalp da også, at læreren opmuntrede dem til det ved, at rose dem når de
gjorde det rigtigt. Til at starte med havde vi kun valgt en person til at være
fanger, men efter at legen havde været i gang i et stykke tid blev læreren og
jeg enige om, at legen gik for langsomt og at det var for svært for denne ene
fanger, som nu også var helt udmattede. Der blev derfor valgt to nye fangere og
derefter forløb legen rigtig fint.
En af grundene
til at jeg har valgt, at lave dette projekt og lige netop de lege som jeg har
valgt ud, er også primært for at inkludere to elever i klassen med henholdsvis sproglige
vanskeligheder og Autisme. Jeg var derfor lidt ærgerlig over at drengen med
Autisme ikke var tilstedet. Derimod var jeg rigtig dejligt overrasket over, at
det fungerede så godt med drengen med sproglige vanskeligheder i legen. Han var
kanon god til at have øje for, hvornår nogle havde brug for at blive befriet og
dermed havde brug for et kram.
Onsdag d.
18/4 2012
I dag har vi
spillet spandbold. Vi startede med at gå ned på boldbanen og sat os i en
rundkreds. Jeg forklarede reglerne, hvilket var lidt sværere end sidste gang,
da dette var en leg de ikke havde prøvet før. Der var et par ting som jeg
glemte at sige til dem inden at vi gik i gang, hvilket gjorde dem en smule
forvirret, så næste gang vil jeg sørge for, at skrive ned hvad det er jeg skal
huske at sige til dem. Holdene blev delt op og spillet begyndte. Hvad jeg ikke
lige havde overvejet var, at drengen med sproglige vanskeligheder, ikke så godt
kan takle spil/lege, hvor der er vindere og tabere. Derfor havde vi lige en
lille episode halvejs i spillet hvor han blev sendt et sted hen af læreren for
at køle lidt af. Jeg har dog ikke tænkt mig at skifte legen ud af den grund, da
jeg mener at det også er vigtigt at han lærer at verden engang imellem ser
sådan ud og at det er okay ikke at vinde hver gang. Derudover så virkede de
andre børn også glade for legen, så den får lov at blive og så ser vi hvordan
det går næste gang.
Efter at vi
havde spillet, samlede jeg dem alle sammen i en rundkreds for at evaluere på,
hvordan det var gået og på hvad de syntes om spillet. Til at starte med sagde
mange af dem at de godt kunne lide spillet, men så sagde jeg at det altså også
var okay at sige, hvis at man ikke kunne lide den. Dette gjorde jeg fordi, at
det lød lidt som om at de alle sammen prøvede, at please mig ved at fortælle at
de godt kunne lide spillet. Derefter var der et par stykker som sagde at de
faktisk syntes at spillet var lidt for voldsomt, men dertil kom de da også frem
til metoder, hvorpå vi kunne undgå dette. F.eks. ved at have en regel om, at
stå med en vis afstand til hinanden. Jeg var godt klar over at der kunne opstå
sådan et problem, da jeg godt ved at der både er ”vilde” børn og mere
forsigtige børn i klassen. Så næste gang vil vi tage reglen i brug. En anden
ting som børnene fortalte mig var, at de hellere ville spille på græsplænen, så
at der ikke kom nogen til skade. Dette syntes jeg var en god ide, men jeg havde
netop valgt at spille på boldbanen, fordi at græsset var vådt og de dermed også
kunne komme til skade. Hvis forholdene er til det næste gang, gør vi det
selvfølgelig på denne måde. Alt i alt så gik det fint. Der er skal dog laves
nogle små finjusteringer til næste gang, så at spillet passer bedre til børnene
og deres behov.
Fredag d.
20/4 2012
I dag har vi
leget legen ”Gæt hvem”. I og med at det var sidst på dagen og børnene var
trætte, kunne man sagtens mærke forskellen på børnenes koncentrations
niveau.
Legen gik
ikke helt som forventet, da jeg havde forestillet mig at jeg ville have
rigeligt med tid til, at observere børnene imens legen var i gang. I stedet
brugte jeg al tiden på at binde børnenes bind for øjnene, da de åbenbart ikke
så godt kunne sidde ordentligt fast. Og før jeg fik set mig om var tiden gået.
Derudover så var drengen med autisme for første gang tilstede da vi skulle
lege, hvilket jeg var meget spændt på. Han havde desværre bare haft ”en af de
der dage” og var meget ukoncentreret og gik lidt rundt i sin egen verden, uden
rigtigt at deltage i legen. Men det var åbenbart det som han havde brug for, så
det fik han lov til.
Selvom at
jeg ikke fik observeret børnene så meget, så tror jeg nu alligevel at de syntes
at det var en meget sjov leg, på baggrund af vores lille snak bagefter.
Uge 2.
Mandag d.
23/4 2012
I dag har vi
leget legen ”Krammetrold” for anden gang. Denne gang var alle børnene med på
hvad det handlede om, så der var ikke så meget der skulle siges inden at legen
kunne gå i gang. Jeg lavede dog nogle få ændringer, såsom at skifte fangerne ud
flere gange, så der var flere af børnene der fik prøvet at være fanger.
Derudover så udvalgte jeg også flere børn til at være fangere, så der nu var
tre fangere på banen i stedet for to. Dette fungerede rigtig godt. Jeg kan se
nogle forbedringer siden sidst, i forhold til at kramme hinanden. Sidste gang
virkede det som om at børnene bevidst krammede nogle bestemte børn, men nu ser
det ud som om at de faktisk bare krammede dem der er blevet fanget, uden
rigtigt at tænke over hvem personen er. Dette ser jeg som et rigtig godt tegn,
da det er det legen handler om og det som jeg gerne ville opnå.
I og med at
børnene jo har skoleuniform på og derfor ligner hinanden, er det enormt svært
at se hvem der er fangere (i hvert fald for mig). Jeg vil derfor til næste gang
huske, at få fat i nogle trøjer der kan markere hvem der er fangere.
Onsdag d. 25/4 2012
Public holiday (Anzac
Day).
Fredag d.
27/4 2012
I dag introducerede
legen ”Messy mother” (Kluddermor) for børnene. Det var umiddelbart ikke en leg,
som de kendte i forvejen. Ligesom sidste fredag kunne jeg mærke, at børnene var
mere ukoncentreret end hvad de er om mandagen og onsdagen. Dette har nok igen
noget at gøre med, at det er sidst på dagen, men måske også fordi at det forgår
om fredagen i den sidste halve time.
Vi legede
derfor legen to gange, fordi at de var alt for larmende den første gang. Legen
forløb ikke, som jeg havde forstillet mig at den ville. Jeg havde forestillet
mig at børnene ville blive kludret mere ind, som en stor knude og derimod ikke
som en stor cirkel. Jeg tror det er
fordi, at da jeg legede legen som barn, var vi færre deltagere. Men en god ting
der kom ud af denne leg var, at ”drengen med sproglige vanskeligheder” virkelig
fik udviklet hans samarbejdes evne, da han var meget hjælpsom med, at hjælpe
den udvalgte ”Messy mother” med at vikle børnene ud.
Uge 3.
Mandag d.
30/4 2012
I dag har vi
leget ”kramme trold” for den sidste gang inden, at mit projekt slutter. Denne
gang forgik legen også rigtig godt og alle var med. I og med at børnene bærer
uniform, har jeg de sidste par gange vi har leget legen, fundet det svært at
kende forskel på hvem der var fangere og hvem der ikke var. Derfor inddragede
jeg i dag nogle bånd som skulle markere dette, hvilket fungerede rigtig godt.
Det virkede også som om, at det gjorde legen lidt mere interessant for børnene,
at der blev inddraget nogle redskaber.
I dag gik
det også virkelig op for mig, hvor god ”drengen med sproglige vanskeligheder”
var til denne leg. Han satte flere gange sig selv i ”fare” for at hjælpe sine
kammerater og levede sig virkelig ind i legen. Det var også dejligt at se at
andre også gjorde det samme for ham.
Jeg tror at
grunden til at denne leg fungerer så godt for ham, er at der ikke som sådan er
nogle vindere eller tabere, hvilket er rigtig godt, da han ikke er så god til
at håndtere dette.
Onsdag d.
2/5 2012
I dag har vi
spillet ”spandbold” for den sidste gang inden, at mit projekt slutter. Jeg
havde i dag skrevet ned hvad jeg skulle huske, at sige til børnene inden at
spillet kunne gå i gang og også lavet nogle små finjusteringer her og der.
I og med at
spillet blev spillet lidt for voldsomt sidste gang havde jeg lavet to nye
regler: 1- ingen berøring 2- hold afstand. Denne gang fungerede legen meget
bedre og hvert hold scorede da også nogle mål, i modsætning til sidste gang
hvor der ingen mål blev scoret. Derudover var de også denne gang bedre til at
samarbejde og spillede ikke nær så voldsomt som sidst. Jeg havde dog glemt at
nævne for dem, at man ikke måtte stå og dække spandende/målene hele tiden og at
man ikke måtte tage bolden ud af hinandens hænder. Hvis jeg skulle spille
spandbold med nogen igen, ville jeg selvfølgelig bruge denne erfaring. Læreren
sagde dog at hun godt kunne lide legen og måske ville spille den med dem igen
på et tidspunkt. Dermed kunne det være noget hun kunne arbejde videre på.
Efter
spillet lavede jeg lige en kort evaluering med dem. Jeg spurgte dem om de
stadig syntes at spillet var for voldsomt, dette sagde de alle sammen nej til.
Derefter spurgte jeg om de syntes bedre om spillet efter i dag, og de var alle
sammen enige om at det havde fungerede meget bedre i dag. En af pigerne spurgte
da også med det samme, om vi ikke skulle spille det igen næste gang. Skønt at
se en forbedring på netop denne leg, da jeg var lidt ærgerlig over den sidste
gang.
Fredag d.
4/5 2012
I dag introduceret
jeg legen ”Fryse Trold”. Vi gik ned mod den store boldbane, men opdagede til
vores store overraskelse at der allerede var nogle andre dernede, så derfor
måtte vi gå over til den lille legeplads, hvor der er en lille boldbane. Vi
satte os ned i en cirkel og jeg forklarede reglerne. Vi legede legen et par
gange, første gang havde de ikke rigtigt forstået reglen om, at man skulle stå
stille når man fik øje på den der gemte sig. Derefter blev reglerne lige
genopfrisket og så gik det ellers rigtig fint. Jeg endte faktisk med at være
glad for at vi legede legen der, selvom at jeg til at starte med var lidt
ærgerlig over, at vi ikke kunne være på den store boldbane. Arealet hvor man
kunne gemme sig var ikke for småt og ikke for stort, men lige tilpas. Hvorimod
den store boldbane sikkert ville være for stor og uoverskuelig.
Drengen med
Autisme og drengen med sproglige vanskeligheder, deltog begge aktivt i legen. I
og med at det er en leg hvor man ikke nødvendigvis behøver at være i centrum,
men bare kan blende ind, tror jeg at den var god for disse to drenge.
Legen forgik
rigtig godt og alle deltog aktivt. Læreren sagde også til mig at hun faktisk
ville mene, at det var den bedste leg ud af dem jeg havde introduceret og at
hun ville tage legen til sig og bruge den fremover.
Prep
Uge 1.
Torsdag
d. 19/4 2012
I dag
introducerede jeg mit projekt for Prep klassen. Jeg startede med at læse en bog
om at være aktiv og derefter vi fik os en lille snak om, hvad det indebærer at
være aktiv. Efterfølgende gik jeg i gang med at forklare, at vi nu skulle lege
stopdans på en anden måde end den de kendte. Børnene virkede alle sammen meget spændte
på hvad der nu skulle ske, hvilket jo er forståeligt nok, da det jo ikke er en
leg der bliver sat på skemaet hver dag.
Jeg delte
børnene op to og to og legen gik i gang. I og med at læreren ikke var tilstedet
var der en vikar i klassen, som var så venlig at tage billeder imens legen var
i gang, sådan så at jeg kunne koncentrere mig om at være dommer og observere
børnene. Den første runde endte med at blive en prøve runde, da børnene havde
misforstået nogle få ting og de lige skulle lærer den nye version af legen.
Grunden til at de havde misforstået nogle få ting var at vikaren i sit venlige
forsøg på at hjælpe mig, havde kommet til at få det til at lyde som om at
børnene skulle komme tilbage til en bestemt hulahopring når musikken stoppede.
Jeg havde i øvrigt også selv glemt en meget vigtig detalje, som den venlige
vikar heldigvis mindede mig om. Jeg havde simpelthen glemt at der selvfølgelig
skulle fjernes en hulahopring efter hver runde, sådan så at der til sidst kun
var en tilbage, som de to resterende par skulle kæmpe om. Efter dette fungerede
legen super godt og børnene nød virkelig, at slå sig løs på dansegulvet med
hinanden.
Ovenpå al
den motion, så børnene meget opkogte ud og jeg bad dem om at tage en stor tår
vand. Derefter gik jeg videre til min
næste aktivitet. Jeg læste/kiggede i to bøger om sund kost og vi fik os en
lille snak om, hvad der er sundt og om hvilke sunde ting de godt kunne lide at
spise. Derefter uddelte jeg en lille opgave, hvor de skulle sætte en cirkel
omkring de sunde ting som var på papiret og derefter skrive tre sunde ting som
de godt kunne lide at spise. I og med at de er så små og først lige er begyndt
at lærer at skrive, hjalp jeg dem lidt på vej ved at tegne sunde ting og skrive
navnet på dem på tavlen. De kunne dermed gå op til tavlen og kopirer ordet.
Denne lille
ekstra aktivitet var ikke med i mine planer til at starte med, men jeg fandt
den i en bog og synes at det kunne være en god ide også at bringe lidt
faglighed ind i projektet, hvilket læreren da også var helt enig i.
Da jeg var
færdig med at lave aktiviteterne med børnene, fik jeg meget ros af vikaren som
syntes, at det jeg havde lavet var rigtig godt. Det er altid rart at blive
anerkendt for ting, som man har lagt meget arbejde i og nu glæder jeg mig bare
til at komme i gang igen i morgen.
Fredag d.
20/4 2012
I dag har vi
leget faldskærms lege. Vi startede med at gå ud på den lille græsplæne ved
legepladsen og jeg fik en af drengene til, at hjælpe mig med at folde
faldskærmen ud på plænen. Det skal lige siges at jeg ikke havde haft foldet den
ud inden og derfor ikke havde regnet med at den var så stor som den var, men
det gik nu alligevel. Børnene var meget spændte på, hvad vi skulle lave med faldskærmen
og faktisk allerede da jeg trådte ind i klassen med den i hånden vrimlede det
med spørgsmål fra børnene. Det er rigtig skønt at det er så nemt, at fange
deres interesse og se at de er spændte.
Legen gik i
gang og børnene var meget ivrige for at ryste faldskærmen og jeg fortalte dem
at det var godt for deres arm muskler og så rystede de bare endnu mere i den og
næsten hvinede af grin. De var også specielt vilde med at komme i
”Vaskemaskinen” og ”tørretumbleren” og alle ville selvfølgelig gerne have en
tur. Jeg gav alle en tur, nogle sad flere end en på faldskærmen, fordi at det
ellers ville tage for lang tid. Dette fungerede også rigtig godt. Legen gik
faktisk som jeg havde håbet på, så det var jo bare dejligt. Vi fik ikke leget
legen ”Bold-leg” i dag, da børnene og jeg var meget trætte ovenpå de vilde
faldskærmslege. Jeg vil derfor fremover lege den leg med dem om torsdagen,
efter at vi har leget stopdans, da de der muligvis vil være mere veloplagt til
at lege en leg mere.
Uge 2.
Torsdag
d. 26/4 2012
I dag har vi
for anden gang leget stopdans med hulahopringe. Første gang var en succes og
det var det, sådan set også denne gang. Jeg startede med at spørge om de kunne
huske legen og det kunne de fleste. Jeg genopfriskede dog lige reglerne alligevel.
Vi leget legen flere gange i dag, da vi havde mere tid. Den eneste forskel fra
sidst var, at jeg et par gange glemte at tage en hulahopring væk. Jeg tror nu
bare at børnene syntes at det var lidt sjovt, at jeg også kunne lave fejl og
glemme, så vi legede bare videre. Jeg lagde også mærke til, at de i dag var
meget heppende og hujende når der kun var to par tilbage. Dette viser mig bare
at de er engageret i legen og lever sig ind i den. Efter denne leg
introducerede jeg ”bold-legen” for dem. Vi gik udenfor, da der var mere plads
til at børnene kunne stå i en lang række med lidt afstand til hinanden. Til at
starte med blev de ved med at tabe bolden og tro at de skulle trille den, men
efter nogle ganges øvelse gik det fint. Næste gang vil jeg have en bold mere
med i legen, for at legen ikke skal blive for ens formet og dermed prøve at øge
børnenes interesse. Til at, slutte af med læste jeg bogen ”Koala Lou” for dem.
Som handler om en koala der træner op til, at deltage i en olympiade.
Fredag d.
27/4 2012
I dag legede
vi igen de forskellige faldskærms lege og Børnene var lige så begejstret som
sidste gang. Legen foregik næsten på samme måde, det eneste jeg havde tilføjet
var at man denne gang, når man skulle ind under faldskærmen, skulle tage fat i
den og så bag om ryggen med den og ned under numsen. Dermed kom der luft under
faldskærmen og det blev et stort telt. Dette var børnene glade for, så vi
gentog det et par gange.
Uge 3.
Torsdag
d. 3/5 2012
I dag har vi
leget stopdans med hulahopringe for sidste gang. I og med at børnene havde
bygget med klodser forinden og der, dermed stadig var klodser på gulvet, valgte
vi at gå udenfor og lege legen. Legen gik i gang og børnene var begejstret.
Efter noget tid virkede det som om at børnene blev lidt trætte og dermed også
mere følsomme. Nogle kom til at gå ind i hinanden, så de væltede og slog sig på
fliserne og andre blev bare lidt kede af det, hvis de var ude af legen.
Derefter mindede jeg dem om at vi jo nu var udenfor og at de derfor skulle være
mere forsigtige. En af pigerne spurgte mig, om vi ikke også kunne lave
almindelig stopdans, hvilket jeg syntes var en glimrende ide, da der dermed
også blev lidt variation, så det gjorde vi. Der var et par stykker som hellere
ville kigge på denne gang, da de var trætte. Jeg tror at grunden til at de ikke
var ligeså engageret i legen i dag, er at de hele morgenen har haft motionsdag
(Cross Country), hvor de har løbet. Dette har måske drænet dem for kræfter og
udmattet dem, hvilket jo er forståeligt nok for børn i denne alder. Havde jeg
vidst at der ville være motionsdag i dag, da jeg planlagde mit projekt, ville
jeg nok have valgt en anden dag at lave min aktivitet på.
”Bold-legen”
som jeg introducerede sidste gang, havde vi desværre ikke tid til at lege i
dag, da vi brugte al tiden på stopdans.
Fredag d.
4/5 2012
I dag
afsluttede jeg mit projekt ved først at læse en bog for børnene om en dreng der
til at starte med ikke kunne lide frugt, men til sidst godt kunne lide det når
det blev blandet sammen til frugtsalat.
Derefter
snakkede vi lidt om hvilke frugter vi havde købt og om hvordan man skulle
håndtere en kniv og om at det er rigtig vigtigt at man vasker sine hænder godt
og grundigt, så der ikke kommer bakterier i maden. herefter gik vi i gang med
at lave frugtsalat, vi delte børnene op i tre små grupper, da det ville være
for kaotisk hvis de alle sammen skulle skære frugt på samme tid. Derudover
havde læren også lavet en lille opgave til dem, hvor de skulle tegne frugter i
et fad og skrive tre frugter som de havde tegnet i fadet. Så imens at en gruppe
skar frugter skulle de andre lave opgaven og sådan roterede vi indtil at der
ikke var mere frugt at skære. Jeg var overrasket over hvor gode børnene var til
at skære og glad for at ingen kom til skade, da de alle sammen var så gode til
at holde rigtigt på kniven. Der var selvfølgelig nogle som der havde brug for
hjælp til dette.
Da
frugtsalaten var færdig, satte vi os ud i solen og spiste, imens vi spiste
snakkede vi om de forskellige frugters smag.
Læreren gav
mig efterfølgende ros og sagde at det jo havde været en succes. Det blev jeg
selvfølgelig rigtig glad for at høre, da det jo altid er rart at blive
anerkendt for sit arbejde.
Samlet evaluering:
Mit
pædagogiske projekt er gået rigtig godt og lærerne som har været involveret, har
været rigtig positive og støttet mig under hele forløbet. Jeg har fået
indtrykket af at både børn og lærere har nydt forløbet. Børnene har specielt været
meget engageret f.eks. så er de kommet til mig, næsten hver dag og spurgt om
jeg skulle lave en aktivitet/leg med dem.
Det bedste
af det hele ved mit projekt er nok, at det har fået læreren i year 1-2 til, at
ville fortsætte med at være aktiv med børnene og lave lege sammen med dem,
hvilket jo er fantastisk, da det jo netop var det jeg gerne ville opnå. Alt i
alt så er mit projekt gået ud over alle forventninger og der er helt sikkert en
masse ting, som jeg vil tage med mig videre, i mit pædagogiske arbejde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar