Læringsmål

C: Beskriv dine reviderede læringsmål. (Efter 6 uger) Hvad ønsker du at opnå med din praktik, Hvilke mål har du sat dig, hvad vil du gerne vide og kunne? Hvilke faglige begrundelser er der for mine mål? Hvilken viden vil du få brug for at nå dine mål? (hvis muligt: så husk at inddrage din specialisering og det tværprofessionelle element) Hvordan vil jeg arbejde med mine mål? Hvordan bidrager dit pædagogiske projekt til dine mål? Hvilke situationer skal du sørge for at sætte dig selv i for at opnå disse mål? Har du holdninger der skal bearbejdes for at dette kan lade sig gøre? Hvilke faglige holdninger har du oplevet må bearbejdes for at forstå den pædagogik og det samfund du færdes i?



Læringsmål for 3 praktikperiode.



Hvad ønsker du at opnå med din praktik?

I løbet af min praktikperiode på Petrie Terrace State School, ønsker jeg at få indblik i deres institutionskultur, samt hvordan den er anderledes i forhold til den danske. Derudover så ønsker jeg at blive mere bevidst om min egen professionsidentitet, som pædagog.

Jeg ønsker at mit linjefag Sundhed, krop og bevægelse, skal indgå i de fleste aktiviteter jeg laver med børnene. Dette ønsker jeg på baggrund af, at jeg har lagt mærke til at børnenes hverdag er meget stillesiddende, hvilket resulterer i at de fleste børn, sidst på dagen mister deres koncentrationsevne. Jeg er af den overbevisning, at man har nemmere ved at koncentrere sig, når man har været aktiv og dermed har fået diverse impulser ud af kroppen.

Jeg ønsker dermed også at mit pædagogiske projekt/forløb skal være relateret til mit linjefag Sundhed, krop og bevægelse.

På skolen er der en del børn, som er diagnosticeret med forskellige former for diagnoser, såsom autisme, aspergers, sproglige vanskeligheder og indlæringsvanskeligheder. Jeg ønsker derfor at få en bedre forståelse af disse diagnoser, særligt autisme og sproglige vanskeligheder da der er nogle børn i mine klasser, som har disse diagnoser. Derudover så ser jeg det også som en god mulighed for at få indblik i det tværprofessionelle samarbejde på skolen, i og med at der er tilknyttet nogle støttepersoner for børnene med diagnoser.   

For at nå mine mål får jeg brug for at være observerende, nysgerrig, reflekterende og kritisk. Jeg får endvidere brug for viden omkring institutionens opbygning, målgruppen og om de metoder de bruger. Dette vil jeg gøre ved, at snakke med lærerne og andre fagpersoner på skolen.

Jeg har lagt mærke til at lærerne på Petrie Terrace State School gør meget ud af, at fremhæve de elever som præsterer noget godt og dem som ikke gør. Det gør de f.eks. i form af en slags ”straf og belønnings” metode, hvor børnene får et gult kort hvis de har gjort noget godt og et blåt kort hvis de har gjort noget forkert. Dette har jeg det lidt ambivalent med og det er nok en faglig holdning som skal bearbejdes for, at forstå den pædagogik og det samfund jeg færdes i.

Læringsmål 1)

Jeg vil i løbet af min praktik på Petrie Terrace State School, sætte mig aktivt ind i hverdagen. Samt tilegne mig viden om skolens funktion, pædagogik/metode, kultur og menneskesyn/udviklingssyn.

Formål: At skabe viden igennem deltagelse i, analyse af og refleksion over praksis.

Metode: Dette vil jeg gøre ved at være synlig over for børn og lærere, ved at deltage aktivt i de daglige gøremål, samt observerer, reflekterer og være nysgerrigt opsøgende.

Målet er opnået: når Jeg har beskrevet disse aspekter på min blog. 

Læringsmål 2)

Jeg vil planlægge, udfører og evaluerer et pædagogisk SKB relateret forløb med en eller flere grupper børn. Jeg vil derudover, undersøge om de har en bevægelses / sundheds politik.

Formål: At gøre brug af mit linjefag Sundhed, krop og bevægelse. Og dermed prøve, at gøre børnenes hverdag mere aktiv.

Metode: Dette vil jeg gøre ved at lægge planer for hvordan forløbet skal foregå, samt involvere lærerne i de klasser som jeg arbejder i.  

Målet er opnået: når Jeg har udført aktiviteten og har evalueret på den på min blog.

Læringsmål 3)

Jeg vil forsøge at sætte mig ind i lærernes profession, samt undersøge, hvilke former for tværfagligt samarbejde lærerne benytter på skolen.

Formål: At få indblik i og tilegne mig viden om en anden profession for herigennem, at blive mere bevidst om min egen profession.

Metode: Dette vil jeg gøre ved at lave et interview med en lærer, samt en anden relateret fagperson. Herefter vil jeg sammenligne og afgrænse den pædagogiske profession med lærerprofessionen. Derudover så vil jeg læse om tværprofessionelt samarbejde.   

Målet er opnået når: Jeg har reflekteret over hvilke mål og værdier, der hver især gør sig gældende for pædagoger og lærere, samt har inddraget det i min blog.

Læringsmål 4)

Jeg vil sætte mig aktivt ind i min brugergruppe, prep/0 klasse og year 1/year 2. Jeg vil særligt gerne lærer noget om diagnosen autisme, samt om sproglige vanskeligheder, da disse indgår i min brugergruppe.

Formål: At få indblik i, hvordan jeg bedst muligt kan interagerer med min brugergruppe.  

Metode: Dette vil jeg gøre ved daglig observation af brugergruppen, samt ved relevant læsning om brugergruppen, herunder litteratur om autisme og sproglige vanskeligheder. 

Målet er opnået når: Jeg har observeret og læst om brugergruppen, samt skrevet om den på min blog.




Lines learning goals, for the third internship



What do you want to get out of your third training period?

During my internship at Petrie Terrace State School, I want to gain knowledge about their institutional culture and how it is different compared to the Danish. Additionally, I want to become more conscious of my own professional identity as a pedagogue.

I want my main subject Health, Body and Movement to be included in most of the activities that I do with the kids. I want to do this because of that I've noticed, that the children's everyday lives are very sedentary and I think that, that can result in that a lot of kids, at the end of the day lose their ability to concentrate. I am a believer of that you have easier to concentrate, when you have been active and therefore have gotten all of your different impulses out of the body.

I therefore also wish my pedagogical project / course, to be related to my main subject of Health, body and movement.

At the school there are some children who are diagnosed with various forms of diagnoses such as autism, Aspergers, speech impairment and intellectual impairment. I therefore wish to gain a better understanding of these diagnoses, especially autism and speech impairment, because some kids in my classes are diagnosed with these. I also see this as a good opportunity for me to gain knowledge about the inter-professional collaboration at the school, in that there are some support staff available for the children with diagnoses.

To achieve my goals I need to be observant, curious, reflective and critical. I also need knowledge about the institution's structure, target population and the methods that they use. I will do this by talking with teachers and other professionals at the school.

I have noticed that the teachers at Petrie Terrace State School, like to highlight those students who perform well and those who doesn’t. An example could be that they use the "punishment and reward" kind of method, where the children get a yellow card, if they have done something good and a blue card if they have done something wrong. With this I feel a little ambivalent and that's probably a professional attitude that has to be processed for me, to understand the pedagogy and the society that I am in.

Learning goal 1)

During my third internship at Petrie Terrace State School, I will actively participate in in the schools daily life. I will also acquire knowledge about the school's function, pedagogy / methodology, culture and humanity / development vision.

Purpose: To create knowledge through participation in the analysis of and reflection on practice.

Method: I will do this by being visible to children and teachers, by participating actively in the daily chores, and observe, reflect, and be curiously outreaching.

The goal is achieved: when I have described these aspects on my blog.

Learning goal 2)

I want to plan, perform and evaluate a pedagogical project; witch is related to my main subject Health, body and movement, with one or more groups of children. I will additionally examine whether if they have a movement / health policy.

Purpose: To make use of my main subjects of Health, body and movement. And with that try to make the children's everyday lives more active.

Method: I will do this by making plans for how the project should take place, and involve teachers in the classes that I work in.

The goal is achieved: when I have performed the project and have evaluated it on my blog.

Learning goal 3)

I will try to gain knowledge about the teachers' profession, and examine the kinds of interdisciplinary collaboration they use at the school.

Purpose: To gain insight into and acquire knowledge about another profession, so I can become more conscious of my own profession.

Method: I will do this by making an interview with a teacher, and another related professional. Then I will compare and identify the pedagogical profession, with the teaching profession. I will also read about interprofessional collaboration.

The goal is achieved: when I have reflected on witch goals and values, each profession contains and has included it in my blog.

Learning goal 4)

I will gain knowledge about my user group Prep and year 1 – 2. I would particularly like to learn about the diagnosis of autism, as well as speech-language impairment, because these are part of my user group.

Purpose: To gain knowledge about how I best interact with my users.

Method: I will do this by daily observation of the user group, and by relevant reading about the user group, including the literature on autism and speech-language impairment.

The goal is achieved: When I have observed and read about the user group, and wrote about it on my blog.    

1 kommentar:

  1. Hej Line

    Gode gennemarbejde mål, Godkendt! Det der straf og belønning. Hvis du ikke synes det er ok, så prøv at give udtryk for det med pædagogiske argumenter. Vær forsigtig! Ikke alle kritiske positioner falder heldigt ud, men det kan jo også være en del af læringen om kulturforskelle.

    Ellers ser det ud til du nyder livet.

    mvh Lars

    SvarSlet