Læringsmål for 3 praktikperiode.
Hvad
ønsker du at opnå med din praktik?
I løbet af
min praktikperiode på Petrie Terrace State School, ønsker jeg at få indblik i
deres institutionskultur, samt hvordan den er anderledes i forhold til den
danske. Derudover så ønsker jeg at blive mere bevidst om min egen professionsidentitet,
som pædagog.
Jeg ønsker
at mit linjefag Sundhed, krop og
bevægelse, skal indgå i de fleste aktiviteter jeg laver med børnene. Dette
ønsker jeg på baggrund af, at jeg har lagt mærke til at børnenes hverdag er
meget stillesiddende, hvilket resulterer i at de fleste børn, sidst på dagen
mister deres koncentrationsevne. Jeg er af den overbevisning, at man har
nemmere ved at koncentrere sig, når man har været aktiv og dermed har fået
diverse impulser ud af kroppen.
Jeg ønsker
dermed også at mit pædagogiske projekt/forløb skal være relateret til mit
linjefag Sundhed, krop og bevægelse.
På skolen er
der en del børn, som er diagnosticeret med forskellige former for diagnoser,
såsom autisme, aspergers, sproglige vanskeligheder og indlæringsvanskeligheder.
Jeg ønsker derfor at få en bedre forståelse af disse diagnoser, særligt autisme
og sproglige vanskeligheder da der er nogle børn i mine klasser, som har disse
diagnoser. Derudover så ser jeg det også som en god mulighed for at få indblik
i det tværprofessionelle samarbejde på skolen, i og med at der er tilknyttet
nogle støttepersoner for børnene med diagnoser.
For at nå
mine mål får jeg brug for at være observerende, nysgerrig, reflekterende og
kritisk. Jeg får endvidere brug for viden omkring institutionens opbygning,
målgruppen og om de metoder de bruger. Dette vil jeg gøre ved, at snakke med
lærerne og andre fagpersoner på skolen.
Jeg har lagt
mærke til at lærerne på Petrie Terrace State School gør meget ud af, at
fremhæve de elever som præsterer noget godt og dem som ikke gør. Det gør de
f.eks. i form af en slags ”straf og belønnings” metode, hvor børnene får et
gult kort hvis de har gjort noget godt og et blåt kort hvis de har gjort noget
forkert. Dette har jeg det lidt ambivalent med og det er nok en faglig holdning
som skal bearbejdes for, at forstå den pædagogik og det samfund jeg færdes i.
Læringsmål 1)
Jeg vil i
løbet af min praktik på Petrie Terrace State School, sætte mig aktivt ind i
hverdagen. Samt tilegne mig viden om skolens funktion, pædagogik/metode, kultur
og menneskesyn/udviklingssyn.
Formål: At skabe viden igennem deltagelse i,
analyse af og refleksion over praksis.
Metode: Dette vil jeg gøre ved at være
synlig over for børn og lærere, ved at deltage aktivt i de daglige gøremål,
samt observerer, reflekterer og være nysgerrigt opsøgende.
Målet er opnået: når Jeg har beskrevet disse aspekter på min blog.
Læringsmål 2)
Jeg vil
planlægge, udfører og evaluerer et pædagogisk SKB relateret forløb med en eller
flere grupper børn. Jeg vil derudover, undersøge om de har en bevægelses /
sundheds politik.
Formål: At gøre brug af mit linjefag Sundhed,
krop og bevægelse. Og dermed prøve, at gøre børnenes hverdag mere aktiv.
Metode: Dette vil jeg gøre ved at lægge
planer for hvordan forløbet skal foregå, samt involvere lærerne i de klasser
som jeg arbejder i.
Målet er opnået: når Jeg har udført aktiviteten og har
evalueret på den på min blog.
Læringsmål 3)
Jeg vil
forsøge at sætte mig ind i lærernes profession, samt undersøge, hvilke former
for tværfagligt samarbejde lærerne benytter på skolen.
Formål: At få indblik i og tilegne mig viden
om en anden profession for herigennem, at blive mere bevidst om min egen
profession.
Metode: Dette vil jeg gøre ved at lave et
interview med en lærer, samt en anden relateret fagperson. Herefter vil jeg
sammenligne og afgrænse den pædagogiske profession med lærerprofessionen.
Derudover så vil jeg læse om tværprofessionelt samarbejde.
Målet er opnået når: Jeg har reflekteret over hvilke mål
og værdier, der hver især gør sig gældende for pædagoger og lærere, samt har
inddraget det i min blog.
Læringsmål 4)
Jeg vil
sætte mig aktivt ind i min brugergruppe, prep/0 klasse og year 1/year 2. Jeg
vil særligt gerne lærer noget om diagnosen autisme, samt om sproglige
vanskeligheder, da disse indgår i min brugergruppe.
Formål: At få indblik i, hvordan jeg bedst
muligt kan interagerer med min brugergruppe.
Metode: Dette vil jeg gøre ved daglig
observation af brugergruppen, samt ved relevant læsning om brugergruppen,
herunder litteratur om autisme og sproglige vanskeligheder.
Målet er opnået når: Jeg har observeret og læst om
brugergruppen, samt skrevet om den på min blog.
Lines learning goals, for the third internship
What do you want to get
out of your third training period?
During my internship at
Petrie Terrace State
School, I want to gain knowledge about
their institutional culture and how it is different compared to the Danish. Additionally, I
want to become more conscious of my
own professional identity
as a pedagogue.
I want my main subject Health, Body and Movement to be included in most of the activities that I do with the kids. I
want to do this because of that I've noticed, that the children's everyday lives are very sedentary and I think that, that can result in that a lot of kids, at the end of the day
lose their ability to concentrate. I
am a believer of that you have easier
to concentrate, when you have been active and therefore have gotten all of your different impulses out of the body.
I therefore also wish my pedagogical
project / course, to be related to my main subject of
Health, body and movement.
At the school there
are some children who are
diagnosed with various forms of diagnoses
such as autism, Aspergers,
speech impairment and intellectual
impairment. I therefore wish to
gain a better understanding of these diagnoses, especially autism and speech
impairment, because some kids in my classes are diagnosed with
these. I also see this as a good opportunity for
me to gain knowledge about the inter-professional
collaboration at the school, in that there are some
support staff available for the children with
diagnoses.
To achieve my goals I need
to be observant, curious, reflective and critical. I also need knowledge about
the institution's structure, target population and the methods that they use. I will do this by talking with
teachers and other professionals
at the school.
I have noticed that the teachers at Petrie
Terrace State School,
like to highlight those students who perform
well and those who doesn’t. An example could be that they use
the "punishment and
reward" kind of method, where the children get a yellow card, if they have done something
good and a blue card if they have done something wrong. With this
I feel a little ambivalent
and that's probably a professional attitude that has to be
processed for me, to understand the pedagogy and the society that I am
in.
Learning goal 1)
During my third internship
at Petrie Terrace
State School, I will actively participate in in the schools daily life. I will also acquire knowledge
about the school's function,
pedagogy / methodology, culture
and humanity / development vision.
Purpose: To create
knowledge through participation
in the analysis of and reflection
on practice.
Method: I will do this by
being visible to children and teachers, by participating actively in the daily chores, and observe, reflect, and be curiously outreaching.
The goal is achieved: when
I have described these
aspects on my blog.
Learning goal 2)
I want to plan, perform and evaluate a pedagogical project; witch is related to my
main subject Health, body and movement, with one or more groups of children. I will additionally examine whether
if they have a movement / health policy.
Purpose: To make use
of my main subjects of Health, body and movement. And with that try to make the children's everyday
lives more active.
Method: I will do this by making plans for
how the project should
take place, and involve teachers in the classes that I work in.
The goal is achieved: when
I have performed the
project and have evaluated it on
my blog.
Learning goal 3)
I will try to gain knowledge
about the teachers' profession, and examine the kinds of interdisciplinary collaboration they use at
the school.
Purpose: To gain
insight into and acquire knowledge
about another profession,
so I can become more conscious of my own profession.
Method: I will
do this by making an interview with a teacher, and another related professional. Then I will compare and identify
the pedagogical profession, with the teaching
profession. I will also read
about interprofessional collaboration.
The goal is achieved: when
I have reflected on witch goals and values, each profession contains and
has included it in my blog.
Learning goal 4)
I will gain knowledge about my user group Prep and year 1
– 2. I would particularly like
to learn about the diagnosis of
autism, as well as speech-language
impairment, because these are part of
my user group.
Purpose: To gain knowledge
about how I best interact with my users.
Method: I will do this
by daily observation of the user group, and by relevant reading
about the user group, including
the literature on autism and speech-language impairment.
The goal is achieved: When
I have observed and
read about the user group, and wrote
about it on my blog.
Hej Line
SvarSletGode gennemarbejde mål, Godkendt! Det der straf og belønning. Hvis du ikke synes det er ok, så prøv at give udtryk for det med pædagogiske argumenter. Vær forsigtig! Ikke alle kritiske positioner falder heldigt ud, men det kan jo også være en del af læringen om kulturforskelle.
Ellers ser det ud til du nyder livet.
mvh Lars